ProRail-topman: trein moet meer concurreren met vliegtuig
Voor kortere afstanden binnen Europa moet er in de toekomst niet meer gevlogen worden, vindt ProRail-topman Pier Eringa. "De trein is vreselijk duurzaam. Als je naar Parijs, Londen, Frankfurt of Berlijn wil, moet je de trein pakken in plaats van het vliegtuig." De CO2-uitstoot van een vliegreis is per persoon grofweg tien keer zo hoog als dezelfde afstand per trein.
Eringa is gisteren benoemd tot de voorzitter van de European Infra Managers, de Europese brancheorganisatie van spoorbeheerders. Om zijn doel te bereiken moeten internationale treinreizen wel goedkoper, sneller en makkelijker worden, vindt hij.
Lappendeken
Het Europese spoor is nu een lappendeken, met in ieder land zo'n beetje een andere technologie. "Dat maakt het spoor inefficiënt en onnodig duur", zegt Eringa. "Het moet goedkoper, anders prijst het spoor zichzelf de markt uit. We moeten overstappen van oude, dure spoorsystemen naar moderne, goedkope, systemen die met elkaar kunnen praten."
Concurrentie
Eringa denkt ook dat de concurrentie met het vliegtuig eerlijker kan. "Je kunt zeggen, is een vliegticket nu eigenlijk niet een beetje te goedkoop?" Op kerosine, de brandstof voor vliegtuigen, wordt wereldwijd geen btw en ook geen accijns geheven. Ter vergelijking: de prijs van benzine bestaat voor zo'n 60 procent uit accijns en btw.