NOS NieuwsAangepast

Dieselauto's minder populair, 'het sentiment onder kopers verandert'

Dieselauto's raken uit de gratie bij consumenten. Er worden steeds minder nieuwe dieselwagens verkocht, blijkt uit cijfers van het in auto's gespecialiseerde onderzoeksbureau RDC. Ook beginnen de prijzen van tweedehands diesels te dalen, zeggen autoverkopers.

Drie jaar terug was nog 29 procent van alle verkochte nieuwe auto's een diesel. Het jaar daarna liep dat aandeel terug tot 19 procent. In 2017 daalde het verder naar ongeveer 17 procent.

Daarentegen groeide de verkoop van benzineauto's de afgelopen jaren fors. Het aandeel nam toe van 58 procent in 2015, naar maar liefst 75 procent in 2017.

Dieselgate

"Vroeger was het heel makkelijk. Als je veel reed, kocht je een diesel. Als je minder reed een benzineauto", zegt automarktdeskundige Martijn Versteegen. Dat is volgens hem nu heel anders. "Het is voor mensen die veel rijden nog steeds financieel aantrekkelijk om een diesel te rijden. Maar veel autokopers laten de diesels links liggen. Daar heeft 'dieselgate' flinke invloed op gehad."

Dat beaamt autodealer Theo van Kouwen: "Je ziet het sentiment onder consumenten veranderen". Ook merkt hij dat bedrijven, vaak dieselkopers, zich anders opstellen. "Wat we merken is dat grote bedrijven die normaal diesels voor hun werknemers bestellen, nu benzineauto's aanschaffen. Puur omdat het maatschappelijk verantwoord is."

Toch denkt hij dat de fiscale regelingen met betrekking tot dieselauto's ook hebben geleid tot het afnemende animo voor diesels bij werkgevers en consumenten. "Je moet tegenwoordig heel veel rijden om voordeel te halen uit een diesel", zegt Van Kouwen.

Ook de occasionverkopers zien een terugloop in de populariteit van diesels. Er worden steeds minder tweedehands dieselauto's verkocht. En dat heeft effect op de prijzen van occasions: die worden steeds lager.

Volgens Tony Vrijsen van de internationale autoveiling BCA is de dalende verkoop van diesels in steeds meer landen zichtbaar. "Deze ontwikkeling begon een tijd terug in Duitsland. Maar je ziet het nu ook in veel Noord-Europese landen gebeuren, zoals Nederland en Engeland."

Vrijsen zegt dat de prijzen van tweedehands diesels nu ook in Nederland onder druk komen te staan. "De vraag van de consument laat te wensen over, en minder vraag betekent lagere prijzen."

Een autoveiling bij veilingbedrijf BCA

Import

De druk op de prijzen van tweedehands dieselauto's wordt ook veroorzaakt door de groeiende import van Duitse wagens. Daar is de vraag naar diesels namelijk fors teruggelopen door het besluit van de hoogste bestuursrechter dat steden oudere, vervuilende diesels mogen weren.

Sinds die uitspraak is de vraag naar diesels in Duitsland voor het eerst onder de 20 procent gedoken. En minder vraag betekent dat meer dieseloccasions geëxporteerd worden naar andere landen.

Uit cijfers van brancheorganisatie VWE blijkt dat de import van tweedehands diesels in 2017 groeide met ruim 30 procent ten opzichte van het jaar ervoor. "Dat lijkt te komen doordat de vraag en prijzen in Duitsland dalen", zegt Gerhard Heijink van VWE.

Milieuzones

In Nederland zijn er al een aantal steden die milieuzones voor dieselpersonenwagens hebben. In Rotterdam en Utrecht mogen diesels uit 2000 en ouder het centrum niet meer in. In Arnhem zijn de regels nog strenger, daar worden diesels van voor 2004 geweerd.

Met alle maatregelen die steden nemen om een schone lucht te bevorderen, zal de populariteit van dieselwagens verder afnemen, verwacht automarktdeskundige Versteegen. "Die aandacht voor milieu en luchtkwaliteit zie je niet alleen in Nederland, maar in veel landen om ons heen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl