Kerstinkopen in de supermarkt ANP

Het moederbedrijf achter Albert Heijn en Bol.com, Ahold-Delhaize, heeft mede dankzij recordverkopen online meer omzet en winst gemaakt.

De winst kwam uit op 1,8 miljard euro, 1 miljard meer dan in 2016.

In Nederland werd er 4,6 procent meer verkocht, mede dankzij recordverkopen in december. Het bedrijf verkocht nog nooit zoveel boodschappen online als in de afgelopen decembermaand. Het marktaandeel van de Albert Heijn-supermarkten steeg licht naar 35,3 procent.

De spaaractie met ovenschalen is minder succesvol dan de actie met potten en pannen

Dick Boer, topman Ahold

De eerste weken van 2018 waren minder succesvol. De spaaractie met de ovenschalen trok minder klanten dan de actie met pannen van een jaar geleden. "Dat kun je niet allemaal van tevoren bezien. Die ovenschalenactie zien we waarschijnlijk niet meer terug", aldus Dick Boer, de bestuursvoorzitter van Ahold-Delhaize.

Ahold-Delhaize heeft supermarkten in Europa, Azië en de Verenigde Staten. In Amerika profiteert het concern onder meer van een gunstiger belastingklimaat. De belastingplannen van Trump leveren het concern een besparing op van 200 miljoen euro.

De winkels in België moeten op de schop. Volgens Boer zien klanten de winkels als te duur. Dit jaar komt het bedrijf met een plan om de winstgevendheid te vergroten.

Kassaloos

Dit jaar wil Albert Heijn onder meer inzetten op kassaloze winkels. Klanten kunnen met een pas of een smartphone producten scannen en hoeven dan niet meer langs een kassa. De afgelopen maanden is het systeem getest. Dit jaar wordt het in verschillende AH to go-winkels ingevoerd.

Eerder dit jaar opende Amazon in Amerika de eerste winkel zonder kassa. Daarbij houden sensoren in de gaten welke producten een klant meeneemt.

Vertrek

Belgische media meldden deze week dat topman Dick Boer gaat vertrekken en dat hij wordt opgevolgd door Frans Muller, die voorheen de topman van Delhaize was.

Boer wilde in een interview met de NOS niet vertellen of hij volgend jaar ook nog de topman is. "Ik heb het prima naar mijn zin, elke dag weer. Ik kan niet ingaan op speculaties in de media", aldus de topman.

STER reclame