Verplichte anti-discriminatiecursus voor medewerkers uitzendbureaus

Aangepast
Vacatures bij uitzendbureau ANP

Medewerkers van Randstad, Tempo-Team en Yacht gaan verplicht op een anti-discriminatiecursus. Het gaat om enkele duizenden medewerkers van de uitzendbureaus, meldt moederbedrijf Randstad Groep Nederland. In de cursus leren medewerkers verzoeken om sollicitanten op afkomst te selecteren af te wijzen.

De uitzendbureaus reageren hiermee op een onderzoek van consumentenprogramma Radar. Daaruit bleek vorige maand dat bijna de helft van 78 willekeurig gebelde uitzendbureaus bereid was geen Turken, Marokkanen of Surinamers voor te dragen als de opdrachtgever dat wenst.

Medewerkers van het programma deden zich voor als opdrachtgevers. Uit telefoongesprekken met de uitzendbureaus was op te maken dat met verzoeken om te discrimineren rekening werd gehouden. Dat is in strijd met de Algemene Wet Gelijke Behandeling. Staatssecretaris Van Ark en ook de branchevereniging van uitzendbureaus ABU noemden de uitkomsten van het onderzoek "onacceptabel".

Cursus

In de cursus krijgen medewerkers voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. "Het is gebleken dat opdrachtgevers soms vragen stellen waarmee medewerkers niet goed raad weten", zegt Marjolein ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt bij Randstad Groep Nederland. "Er wordt vaak niet direct om iemand van een bepaalde leeftijd of afkomst gevraagd, maar op een meer omfloerste manier. Dat maakt het ingewikkeld."

Al in 2011 werd door twee VU-studenten aangetoond dat een groot deel van de uitzendbureaus bereid was om sollicitanten op afkomst te selecteren. Brancheorganisaties ABU en NBBU namen in hun statuten anti-discriminatieregels over, maar dat bleek onvoldoende effectief om discriminatie te bestrijden.

"Ook toen hebben we maatregelen genomen", zegt Ten Hoonte. "Maar de maatschappij is sindsdien wat verhard op dat gebied. We zijn erachter gekomen dat je het onderwerp discriminatie niet los kunt laten."

De eerste groep cursisten, van Tempo-Team, gaat de komende twee weken van start.

Aangescherpt

De Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) gaat zelf telefonisch onderzoek doen naar discriminatie bij uitzendbureaus. "Wij bieden ook al een cursus aan, maar een bedrijf als Randstad kan zelf iets ontwikkelen. Dat is goed", zegt een woordvoerder van de ABU. "Onze cursus was al gericht op het voorkomen van discriminatie, maar is na het onderzoek van Radar aangescherpt."