Podcast #DeDag: Hoe sociale media Denk aan drie zetels hielpen

Eduard Nandelall durft wel te zeggen dat de campagne van Denk is gelukt dankzij de focus op sociale media. Nandelall is de man achter de internetcampagne van de partij die drie Kamerzetels haalde bij de verkiezingen in 2017.

Hij weet als geen ander dat Facebook en Twitter belangrijke instrumenten zijn geworden in de verkiezingsstrijd. Er zijn nauwelijks politieke partijen die er geen gebruik van maken.

"Denk richt zich bijvoorbeeld op mensen met een niet-Westerse achtergrond. Wat doen die? Die bellen met Lebara-simkaarten naar familie. Stap een is dan dat je je richt op iedereen met zo'n simkaart", vertelt hij in De Dag.

"Je gedrag online verraadt in wat voor profiel je valt. Die gegevens zijn beschikbaar, maar zijn niet gekoppeld aan een naam." Zo weet Eduard precies wat er in iemands bubbel gaande is en waar er advertentieruimte gekocht moet worden.

Daarmee loopt Nandelall op privacywetgeving vooruit, beseft hij zelf ook. Ligt daar ook een verantwoordelijkheid voor politieke partijen zelf? Met Joost Schellevis bespreken we de NOS-campagnemonitor, die bekijkt hoe politieke partijen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen te werk gaan op sociale media.

Verder in De Dag

In Zuid-Korea is plastische chirurgie de normaalste zaak van de wereld. Vrouwen willen een Westers uiterlijk en gaan daar nogal ver in. Booming business voor artsen dus, zag verslaggever Jozephine Trehy in Seoul. Maar er is ook steeds meer tegengeluid te horen. Zo wordt reclame voor plastische chirurgie in Seoul in de metro verboden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl