Facebook gaat Amerikaanse advertentiekopers per post verifiëren
Amerikanen die op Facebook advertentieruimte willen inkopen voor politiek getinte boodschappen, kunnen voortaan een ouderwetse briefkaart op de deurmat verwachten waarmee ze moeten bevestigen dat ze echt in de VS wonen.
Op die manier wil de techreus voorkomen dat Amerikaanse verkiezingen beïnvloed worden vanuit het buitenland. Op de briefkaart staat een code die de aanvrager van de advertentieruimte moet invoeren op Facebook, om zo de aanvraag te voltooien.
Facebook gaat de briefkaarten versturen bij aanvragen voor advertenties waarin kandidaten worden genoemd voor landelijke verkiezingen, zoals de Congresverkiezingen die in november worden gehouden. Bij bijvoorbeeld lokale verkiezingen is verificatie volgens Facebook niet nodig.
Aanklacht
De aankondiging van Facebook komt kort na de aanklacht van Robert Mueller tegen dertien Russen en drie Russische bedrijven. Mueller is de speciaal aanklager die onderzoek doet naar Russische inmenging in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016.
De aangeklaagde Russen worden verdacht van een grootscheepse operatie om de verkiezingen te beïnvloeden. Twaalf van de dertien Russen werken voor een internetbedrijf uit Sint-Petersburg. In de aanklacht staat dat Russische verdachten contact hebben gehad met het team rond Donald Trump.