'Fout' incassobureau beboet om hoge druk op consumenten

Aangepast
ANP

Incassobureau Credit Invest heeft een boete gekregen van ruim 4 ton. Het bedrijf zette consumenten onder druk om rekeningen te betalen die niet rechtsgeldig zijn, zoals ongewenste abonnementen. Credit Invest dreigde met gerechtelijke procedures en hoge incasso- en proceskosten, waardoor veel mensen zich gedwongen voelden om te betalen.

Autoriteit Consument & Markt (ACM) zegt dat het incassobureau onder verschillende namen opereert. De bekendste is De Nederlandse Incassocentrale. De toezichthouder kondigde in 2016 al aan de praktijken van de incassobureaus aan te willen pakken. Dit is de eerste boete naar aanleiding van dat voornemen. Volgens ACM zijn er tientallen klachten over het bedrijf binnengekomen.

Ook het Openbaar Ministerie (OM) doet onderzoek naar De Nederlandse Incassocentrale. ACM heeft gegevens uit zijn onderzoek gedeeld met het OM. Het incassobureau heeft bezwaar aangetekend tegen het ACM-besluit.

'Informatie geweigerd'

De boete die Credit Invest nu heeft gekregen bestaat uit 375.000 euro voor het bedrijf en 40.000 euro voor de direct leidinggevende. Credit Invest handelde ook onder de namen Credit Pay, MKBusiness en Stichting Derdengelden Incasso Service.

Het bedrijf eiste dat consumenten niet-geldige overeenkomsten betaalden. Wie dat weigerde werd keer op keer met maatregelen gedreigd. Consumenten die meer wilden weten over de rekening of de rechtsgeldigheid van de overeenkomst aanvochten, kregen geen informatie van het incassobureau. ACM benadrukt dat consumenten het recht hebben om te weten welke rekening wordt geïncasseerd en of die vordering wel terecht is.

Nog eentje die foute praktijken hanteert

Een ander incassobureau, Intrum Justitia, ontloopt een boete. Dat bureau heeft beloofd "een consumentgerichte werkwijze te hanteren".

Ook Intrum Justitia dreigde consumenten met allerlei onterechte maatregelen als ze hun rekening niet betaalden. Mocht het bedrijf zich niet houden aan zijn toezegging om hiermee te stoppen en consumenten beter te informeren, dan legt ACM hoogstwaarschijnlijk een boete op.

ACM-directeur consumentenzaken Bernadette van Buchem zegt dat het bij incasso vaak om kwetsbare consumenten gaat. Meestal zijn het mensen met een laag inkomen en veel schulden die door de incassobureaus hard worden aangepakt. Om deze groep beter te kunnen helpen werd vorig jaar een site voor schuldhulpverleners gelanceerd, waar oneerlijke incassopraktijken kunnen worden gemeld.