Strenger toezicht op foute incassobureaus

ANP

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaan strenger toezien op foute incassobureaus. Volgens de toezichthouders doen veel incassobureaus regelmatig dingen die niet mogen.

Zo zetten veel incassobureaus de consument onder druk door te dreigen met maatregelen die zij niet mogen nemen, zoals het inhouden van loon. Ook proberen ze betalingsachterstanden te innen van facturen of vervolgzendingen waar de klant nooit mee heeft ingestemd.

Kwetsbare groepen

Volgens de toezichthouders zijn het vooral mensen met een laag inkomen en veel schulden waarbij de incassobureaus oneerlijk handelen. Om die kwetsbare groepen weerbaarder te maken, start de ACM een campagne. Ze roepen gedupeerden op zich te melden.

'Check voor je betaalt goed of je incasso klopt'

Op de website Consuwijzer wordt onder andere een checklist gezet waarmee mensen kunnen controleren of het incassobureau zich aan de regels houdt. En er staan voorbeeldbrieven die de klanten naar het incassobureau kunnen sturen.

Ook medewerkers en oud-medewerkers van incassobureaus wordt gevraagd zich te melden met informatie over foute incassopraktijken. Dat kan ook anoniem.

Gaan incassobureaus over de schreef, dan kunnen ze een boete krijgen van 900.000 euro per overtreding, zegt directeur Bernadette van Buchem van de ACM.

Slechte leningen

Ook op de verstrekkers van leningen zelf gaat de AFM strenger toezien. Als een incassobureau de betalingsachterstand op een lening overneemt en het geld probeert te vorderen, heeft dat bureau een vergunning nodig.

De AFM wil dat de kredietverstrekkers hun 'slechte leningen' minder makkelijk doorverkopen aan incassobureaus. Ook blijft de AFM de oorspronkelijke uitlener aanspreken op de fouten die het incassobureau maakt.

Oneigenlijke kosten

Joke de Kock van de NVVK, de branchevereniging van schuldhulpverlening noemt de stappen van de toezichthouders belangrijk. "We zien dagelijks burgers die in de problemen zijn gekomen, omdat er veel kosten in rekening worden gebracht door incassobureaus", zegt ze.

Volgens haar is het zowel in het belang van degene met schulden als de schuldeiser dat alle bedragen precies kloppen en terecht in rekening worden gebracht. Ze zegt: "Als de hoofdsom met oneigenlijke kosten wordt verhoogd hebben ook de oorspronkelijke schuldeisers hier last van, omdat zij minder terugbetaald krijgen."