Rotterdam verwerkt steeds meer containers-op-doorreis

De MOL Triumph, een van de grootste containerschepen ter wereld, komt aan in Rotterdam ANP

De haven van Rotterdam moet het steeds meer hebben van transshipment, de overslag van containers die op doorreis zijn. Die worden in Rotterdam overgeladen van het ene zeeschip op het andere en gaan dan door naar een ander land.

Transshipment is inmiddels goed voor 37 procent van de totale containeroverslag in Rotterdam, blijkt uit cijfers van het CBS over het derde kwartaal van 2017. Begin 2016 was dat 31 procent.

De Rotterdamse haven is goed voor ruim 99 procent van de Nederlandse containeroverslag en zet hier ook fors op in. In 2013 werd de Tweede Maasvlakte in gebruik genomen, waar enkele grote overslagbedrijven gevestigd zijn en waar alle megaschepen kunnen aanleggen.

Terrein verloren

Maar de containeroverslag groeide veel minder dan verwacht. Onder meer door opstartproblemen op de Tweede Maasvlakte verloor de Rotterdamse haven in deze sector zelfs terrein aan de haven van Antwerpen, die door verdieping van de Westerschelde beter bereikbaar werd.

De nieuwe CBS-cijfers lijken erop te wijzen dat Rotterdam de weg omhoog nu heeft gevonden. De totale containeroverslag groeide in de eerste drie kwartalen van 2017 met 13 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. De transshipment-overslag nam zelfs met 30 procent toe.

Oud papier

In veel transshipment-containers zit hout dat naar China gaat of levensmiddelen die op weg zijn naar Rusland. Ook waren vorig jaar nogal wat containers gevuld met oud papier dat in China werd verwerkt, maar die stroom zal dit jaar vermoedelijk opdrogen omdat China de import van afval per 1 januari 2018 aan banden heeft gelegd.

De transshipment-sector is erg concurrentiegevoelig, want voor containers die op doorreis zijn, maakt het weinig uit waar ze worden overgeladen van het ene zeeschip op het andere. Als Hamburg of Antwerpen dat beter of goedkoper kan, is Rotterdam die handel relatief snel weer kwijt.

STER Reclame