APM terminals
NOS Nieuws

Overslag in haven Rotterdam loopt terug

Minder kolen, minder ertsen en minder containers betekenen een daling van de overslag in de haven van Rotterdam. De recordoverslag van vorig jaar met bijna 7 procent groei is dit jaar omgeslagen in een daling van 3 procent.

De overslag van droog massagoed, zoals kolen en ertsen, daalde met bijna 10 procent. Ook de nat massagoed, zoals ruwe olie en olieproducten daalde licht, maar het volume olie zit nog steeds op een historisch hoog niveau.

Ook de containeroverslag liep terug, met 2,3 procent. De offshore-sector heeft last van de teruggelopen investeringen in de olie- en gaswinning.

Zuiderburen

De haven van Antwerpen profiteerde van de aanloopproblemen bij de nieuwe containerterminals in Rotterdam en een staking begin dit jaar. Antwerpen liet vorige week weten dat de containeroverslag in de eerste zes maanden met 4,4 procent groeide. Sommige rederijen hebben lading verplaatst van Rotterdam naar Antwerpen.

De komende maanden besluiten de grote rederijen waar ze volgend jaar met hun containers naartoe gaan. De prijs en efficiëntie is daarbij van belang. Rotterdam kan grotere containerschepen aan dan Antwerpen en is beter te bereiken. Volgens havenbaas Allard Castelein is de concurrentie met de zuiderburen 'stevig', hoewel ook Antwerpen kampt met een daling van de kolen- en ertsenoverslag.

Mainport

Het marktaandeel van de Rotterdamse haven in de Europese noordwesthoek (het gebied tussen het Duitse Hamburg en het Franse Le Havre) is iets gegroeid naar iets meer dan 38 procent.

De Raad voor de Leefomgeving en de Infrastructuur wees onlangs in een rapport op het afnemend belang van mainports als de haven van Rotterdam en de luchthaven Schiphol. De haven levert niet langer een bovengemiddeld aandeel in de Nederlandse economie. Containers leveren steeds minder op en grote havenprojecten als de Tweede Maasvlakte kosten wel veel geld maar renderen onvoldoende.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl