Hybride leraar heeft het beste van twee werelden

time icon Aangepast

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Architect én docent: 'inspirerend om ervaringen te delen'

Een normale baan afwisselen met lesgeven op een middelbare school. Voor Rik Adriaans is het een aangename invulling van de werkweek. Hij is architect en staat twee ochtenden in de week voor de klas in Eindhoven. "Als ik op school kom, stap ik even uit mijn bedrijfsbubbel."

Adriaans noemt het lesgeven een prettige afwisseling, maar zou niet full-time leraar willen zijn. Dat geldt voor meer werkende Nederlanders, blijkt uit onderzoek van het Platform Bèta Techniek (PBT). Zo'n veertig procent van de mensen die op dit moment werken en geen docent zijn, zou best les willen geven.

Omdat er een groeiend tekort aan leraren is, moeten er volgens het PBT meer constructies worden bedacht waardoor deze mensen ingezet kunnen worden als leraar. Op die manier kunnen bijvoorbeeld ouderen alsnog instromen als docent.

Ik ben toevallig les gaan geven en dat beviel heel goed.

Rik Adriaans

Volgens Adriaans komen veel mensen er pas op latere leeftijd achter dat ze leraar willen worden. "Ik ben toevallig les gaan geven en dat beviel heel goed", zegt hij. "Maar als mensen 17 of 18 zijn, kiezen ze vaak niet voor de lerarenopleiding."

De school in Eindhoven is blij dat Adriaans alsnog bij hen is komen werken. "Je haalt zo iets van het bedrijfsleven binnen." Op zijn beurt leert de architect ook iets van de scholieren. "Als ik zie hoe de leerlingen aan projecten werken en samen bezig zijn, dan biedt dat mij ook wat reflectie op mijn eigen werk."

STER Reclame