Multinationals pakken plastic afvalberg aan, maar is het genoeg?

Aangepast
Bram Haas
Geschreven door
Eva Wiessing
verslaggever Economie

Elf grote multinationals, waaronder Coca-Cola en Unilever, hebben afgelopen week op het World Economic Forum in Davos aangekondigd dat ze hun aandeel in de groeiende berg plastic afval willen terugbrengen. Ze beloven voor 2025 hun verpakkingen zo te produceren dat deze volledig recyclebaar zijn.

Op dit moment worden nog zo veel verschillende soorten plastic gebruikt, dat een groot deel van het afval moeilijk kan worden hergebruikt in nieuwe producten. Onlangs kondigde Eurocommissaris Timmermans aan dat plastic in Europa in 2030 volledig recyclebaar moet zijn.

Grote stap

De elf producenten, waaronder ook Evian, L'Oréal en PepsiCo, willen dat al vijf jaar eerder voor elkaar krijgen, en dan wereldwijd. Samen produceren ze meer dan 6 miljoen ton plastic afval per jaar. Dat staat gelijk aan dertig vrachtwagens vol plastic per uur.

"Het is een grote stap", zegt directeur Hester Klein Lankhorst van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. "Als je me dit een paar jaar geleden had verteld, had ik het niet geloofd." Maar er moet nog veel meer gebeuren. "Stap twee is dat producenten het gerecyclede plastic veel meer gaan gebruiken in nieuwe producten."

De Europese Commissie constateerde vorige week "tegenwerking" door producenten als het gaat om het gebruik van gerecycled plastic. Omdat in Europa op dit moment nog erg weinig gerecycled plastic wordt gebruikt, wordt er ook te weinig geïnvesteerd in innovatie en recycling capaciteit. "De zwakke vraag naar gerecycled plastic is een groot obstakel voor de verduurzaming van de kunststofindustrie."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Multinationals pakken plastic afval aan

Hergebruik van gerecycled materiaal hoeft niet ingewikkeld te zijn, zegt commercieel directeur Nico Rietveld van United Softdrinks. "Chemisch gaat het om precies hetzelfde materiaal." De frisdrankproducent uit Utrecht maakt pet-flessen van 100 procent gerecycled materiaal voor Bar-le-Duc-mineraalwater. "Het is iets duurder dan nieuw plastic, maar het kan gewoon. En we voldoen volledig aan alle wet- en regelgeving."

Rietveld vindt dat de grote concurrenten achterblijven. PET is een van de kunststofsoorten die juist erg makkelijk zijn te recyclen. "Wij hebben in Nederland bovendien een goed statiegeldsysteem, waardoor we alle flessen die we innemen weer kunnen hergebruiken." Het familiebedrijf produceert ook AA-drink, Raak en bronwater voor de huismerken van supermarkten. Het is van plan om gerecyclede pet-flessen voor alle frisdranken te gebruiken. "Per wanneer, zeggen we niet. Om de concurrentie niet wijzer te maken."

Wereldmarktleider Coca-Cola heeft wel plannen om meer hergebruikt plastic te gebruiken. In 2030 moeten alle flessen, wereldwijd, 50 procent gerecycled plastic bevatten. In West-Europa maakt Coca-Cola de grote frisdrankflessen al voor de helft met gerecycled plastic. De kleine flesjes zijn hier voor 28 procent van gebruikt plastic gemaakt,

Niet ambitieus genoeg

"Dat kan en moet nog veel ambitieuzer", stelt Leon Varitimos van Greenpeace. "Coca-Cola produceert per jaar 128 miljard plastic flessen, waarvan er miljarden in het milieu belanden. In 2030 willen ze 50 procent van de flessen van gerecycled materiaal maken. Dat moet gewoon 100 procent zijn, en zo snel mogelijk."

Volgens Greenpeace lobbyt Coca-Cola overal actief tegen statiegeld op pet-flessen. "Terwijl statiegeld de enige effectieve manier is om zwerfafval en plastic soep in de oceanen tegen te gaan", zegt de milieuorganisatie.

Niet zo makkelijk

Coca Cola stelt in een reactie dat het simpelweg niet mogelijk is om nog sneller meer gerecycled materiaal te gebruiken, omdat er wereldwijd onvoldoende goede kwaliteit gerecycled materiaal is. "Dit is al een enorme stap. Let wel, het gaat om een gemiddelde voor meer dan 500 merken in ongeveer 200 landen."

Voedings- en verzorgingsmiddelengigant Unilever wil ook meer gerecycled plastic in de verpakkingen gaan gebruiken. Topman Paul Polman beloofde deze week in Davos om binnen zeven jaar 25 procent van alle verpakkingen met gerecycled plastic te produceren. Geen geringe opgave, volgens deskundigen, omdat Unilever op dit moment nog veel verschillende soorten plastic gebruikt in bijvoorbeeld shampooflessen, doppen en soeppakken.

STER Reclame