Bellen of muziek luisteren op de fiets leidt niet tot meer ongelukken

Aangepast
Hollandse Hoogte | Flip Franssen

Fietsers met een telefoon in de hand zijn nauwelijks vaker bij ongelukken betrokken dan fietsers met hun mobiel veilig in de broekzak. Dat concludeert hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft Bert van Wee, die er samen met Agnieszka Stelling van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) onderzoek naar deed. Zij promoveert er binnenkort op.

De resultaten lijken opvallend, omdat vaak gewaarschuwd wordt voor het gevaar van afleiding door je mobieltje op de fiets. Ook Van Wee had de uitkomst niet verwacht, zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. "We hadden er rekening mee gehouden dat we een verband zouden vinden tussen de mate waarin mensen muziek luisteren en telefoneren en het aantal ongevallen dat ze hebben. Maar dat konden we dus niet aantonen", zegt Van Wee.

Beter opletten

De onderzoekers ondervroegen ruim 2000 fietsers. Ze moesten vragen beantwoorden over bellen en muziek luisteren. Het onderzoek zegt niets over ongelukken bij het versturen van berichtjes op de fiets.

De wetenschappers denken een verklaring te hebben voor het geringe aantal ongelukken. "Mensen passen hun gedrag aan. Ze gaan minder hard rijden of gaan beter om zich heen kijken." Van Wee durft ook niet uit te sluiten dat de mensen die veel bellen op de fiets, misschien juist wel relatief goede fietsers zijn. "Of dat mensen het bijvoorbeeld onder veilige omstandigheden doen, op een rustige plek in plaats van in het drukke verkeer."

Denk niet: het maakt niet uit. Dat is een hele gevaarlijke conclusie.

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid TU Delft

Van Wee waarschuwt fietsers om de resultaten niet meteen als vrijbrief te zien om bijvoorbeeld te gaan appen. "Het is link om nu te denken: het maakt niet uit, ik kan muziek gaan luisteren of bellen, want het heeft toch geen invloed op de veiligheid. Dat is een hele gevaarlijke conclusie."

Verbod?

De bevindingen van de Delftse wetenschappers lijken in lijn met een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL van vorig jaar. Dat instituut becijferde dat slechts 1,2 procent van de slachtoffers tijdens het ongeluk een gsm gebruikte. Juist ouderen, die relatief weinig met hun mobiel in de hand fietsen, maken vaker brokken.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) onderzoekt of het zinvol is om app-verbod op de fiets in te voeren. Volgens haar is er maatschappelijk draagvlak voor zo'n verbod, maar is het duur om te handhaven en is het de vraag hoe zinvol het is. Haar voorganger minister Schultz had de invoering van een verbod al in gang gezet. Onderzoeker Van Wee denkt dat het slim is om eerst meer onderzoek te doen.

Dodelijke ongelukken

Ieder jaar komen honderden mensen om het leven in het verkeer. Fietsers zijn relatief kwetsbaar en ongeveer een derde van alle verkeersdoden zijn fietsers. In 2016 kwamen 189 fietsers om in het verkeer in Nederland.

Volgens de SWOV is het risico om als fietser te overlijden zeven keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar vier keer zo laag als het risico van een bromfietser, snorfietser of motorrijder.

STER Reclame