Ook al eens aan de kassa geweigerd met VVV-cadeaukaart?
André Meinema
Verslaggever economie
André Meinema
Verslaggever economie
De start van de VVV-cadeaubon nieuwe stijl verloopt niet zo vlot. Wie blij is gemaakt met een plastic VVV-cadeaukaart kan in meerdere winkels en instellingen niet terecht. Winkeliers hebben soms de software van de kassa's niet aangepast of geen nieuwe scanner en dan kan er niet worden afgerekend. Ook willen sommige winkeliers niet meer meedoen met de nieuwe kaart.
Op 1 november heeft VVV Nederland de ouderwetse papieren cadeaubon vervangen door een plastic kaart, type bankpasje. Handig formaat en je hoeft niet het hele cadeaubedrag op te maken, want het tegoed blijft gewoon op de kaart staan. Winkels geven niet graag een groot verschil tussen aankoop en de bon contant terug.
Niet in te leveren
Maar een scala aan winkels, al dan niet van een keten, heeft soms zijn zaakjes niet op orde. Ze willen de plastic kaart wel, maar kunnen hem niet verrekenen. Van Douglas, enkele Bruna's en sportkleding- en schoenenwinkels, tot Nijhof woonwinkel, kookwinkels, Etos, Expert, Burgers' Zoo, Hudson's Bay en Kinepolis. Bij Kruidvat en BCC werkt de kaart weer wel.
Een woordvoerder van Bruna laat weten dat de bonnen bij hun winkels wel in te wisselen zijn. Daar waar er problemen zijn geweest, ging het om enkele incidenten vanwege een technisch probleem.
Veel online-winkels hebben de kaart omarmd, maar grote webwinkels juist niet. Coolblue, Bijenkorf, Wehkamp en Zalando willen wel, maar kunnen het niet.
Grootste uitvaller is Bol.com. Het bedrijf wil de plastic kaart niet. Bol beperkt zich tot drie cadeaukaarten: de eigen cadeaukaart, de Nationale Entertainment Card en de digitale Nederlandse Boekenbon. Voor de VVV-kaart is geen plaats.
VVV Nederland, dat zegt dat er sinds november voor enkele tientallen miljoenen euro's kaarten zijn verkocht, herkent het beeld. "De kaart is een heel ander product dan de bon en de digitale verwerking is anders dan de fysieke", zegt een woordvoerder. Vooral lokale mkb-ondernemers haken af. De oude papieren bonnen zijn nog overal te gebruiken, maar worden niet meer verkocht.
Op hun site staan een aantal winkelketens die vanaf volgende maand de kaart accepteren.
Er zit, los van de investering in kassa-software, ook een duur prijskaartje aan die plastic kaart: hij kost de winkeliers een stuk meer. De commissie op de kaart is tien procent. Dus 2,50 euro op een tegoed van 25 euro. Bij de papieren bon was dat zes procent, 1,50 op 25 euro.
Voor winkels met smalle winstmarges, zoals in de kledingbranche, kan dat een rol spelen of ze de VVV-kaart wel of niet meer willen. Ook vermindert de commissie wellicht de gretigheid om kassa's op tijd om te bouwen. Met andere woorden: plastic is soms te duur.
Volgens VVV Nederland is tien procent commissie nodig om de kosten van de digitale kaart te dekken. Zo moet onder meer een derden-rekening aangehouden worden waarop het geld wordt gezet dat voor de kaart is betaald. Dat geld moet vervolgens worden verrekend met de winkeliers die betalingen met de VVV-kaart accepteren.
Vergelijk het met het gebruik van een gewone bankrekening die consumenten ook elke maand geld kost, zegt een woordvoerder. Maar, klinkt het bezwerend, het is niet zo dat nu opeens winkels massaal afhaken.