Een van de zwaarste stormen in halve eeuw: twee doden en zeker 50 miljoen euro schade
Een van de zwaarste stormen van de laatste halve eeuw heeft gisteren een spoor van vernieling door Nederland getrokken. De verzekeraars komen vandaag met een eerste prognose van de schade, maar vaststaat dat deze boven de 50 miljoen euro uitkomt.
Een woordvoerder zegt dat 50 miljoen de ondergrens is en dat er tientallen miljoenen bij kunnen komen. Bij vorige zware stormen in 2007 en 2013 kwam de schade tussen 100 en 200 miljoen euro uit.
De storm eiste twee levens en de brandweer kreeg meer dan 10.000 meldingen binnen. Maar liefst 66 vrachtwagens kantelden en op 150 plaatsen moest ProRail het spoor herstellen. In dit artikel een beknopt overzicht hoe de westerstorm het land platlegde.
's Ochtends vroeg lijkt het er nog niet gelijk op dat de storm zo'n zware impact zal hebben. Het KNMI houdt het vooralsnog bij code oranje. In de loop van de morgen gebeuren er steeds meer ongelukken. Een aantal snelwegen wordt afgesloten vanwege omgewaaide trailers of vrachtwagens.
Bij Hoek van Holland wordt even na 09.00 uur uur windkracht 11 gemeten; net geen orkaan. Er zijn windstoten van 138 kilometer per uur. Niet veel later besluit het KNMI over te gaan tot code rood. Dat geldt voor Zuid- en Noord-Holland, Utrecht, Flevoland, Gelderland, Overijssel en het IJsselmeergebied.
Het advies: ga alleen naar buiten als het absoluut nodig is. Op social media is goed te zien waarom. Dixi's, reclameborden, zeecontainers, fietsers en zelfs wandelaars worden omvergeblazen door felle rukwinden.
Tegen 11.00 uur komt het openbare leven haast volledig plat te liggen. Er rijden geen treinen meer en Schiphol annuleert alle vluchten. In steden als Amsterdam en Den Haag ligt het tramnetwerk plat. Alleen in het noorden van het land zijn er relatief weinig problemen.
Maar in het midden en zuiden richt de wind een hoop schade aan. In onder meer Rotterdam, Leiden en Egmond aan Zee vliegen daken weg. Elders vallen bomen of grote takken op het spoor. In Almere worden het centrum en het stationsgebied afgesloten vanwege rondvliegende voorwerpen en puin.
Twee doden
In Olst overlijdt een 62-jarige vrachtwagenchauffeur zodra hij uit zijn auto stapt. Hij wordt door een dikke tak geraakt. In Enschede komt een 62-jarige automobilist om het leven nadat er een boom op zijn auto valt. In Vuren overlijdt een 66-jarige man bij een val, maar het is niet zeker of dat door de storm komt.
Rond 13.30 uur is de westerstorm over zijn hoogtepunt heen. Even later begint het tramverkeer in de grote steden weer op gang te komen. De overlast voor treinreizigers blijft: de NS adviseert reizigers een alternatief te zoeken voor de avondspits. Treinen rijden tot het begin van de avond niet of amper. Verslaggever Martijn Bink doet verslag vanaf Utrecht Centraal:
Op Twitter wordt het alternatief vormgegeven door #stormpoolen. Gestrande reizigers kunnen een oproep doen voor een lift en automobilisten bieden ze hulp om thuis te komen. Het helpt veel mensen, maar leidt ook tot lange files in binnensteden.
Langzaamaan gaan de eerste treinen weer rijden. Halverwege de avond durft de NS de voorspelling aan dat iedereen vanavond thuiskomt en dat er vrijdag een redelijk normale ochtendspits zal zijn. Wel moeten reizigers nog rekening houden met vertraging of extra overstappen.
Plaats 8
Volgens het KNMI komt de westerstorm op de achtste plaats van de tien zwaarste stormen sinds 1970. In De Bilt wordt zelfs de zwaarste windstoot sinds 25 januari 1990 gemeten, toen de zwaarste storm van de laatste halve eeuw over Nederland raasde.