Amsterdamse Noord/Zuidlijn zo goed als klaar

Aangepast
Een nieuw metrostation langs de Noord/Zuidlijn bij het Centraal Station in Amsterdam Gé Dubbelman / Hollandse Hoogte

De Amsterdamse Noord/Zuidlijn is zo goed als klaar. De aannemers hebben de stations en de metrolijn vandaag opgeleverd. Volgende week begint het ov-bedrijf GVB met proefdraaien. Op 22 juli wordt de lijn in gebruik genomen.

Belangstellenden kunnen op 20 januari een kijkje nemen op zes van de acht stations: Noorderpark, Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, De Pijp en Europaplein. Voor deze dag hebben zich al 16.000 mensen aangemeld.

De bijna tien kilometer lange lijn verbindt Amsterdam-Noord met Station Zuid. Hij loopt onder het IJ en het centrum van Amsterdam door. In april vorig jaar werd voor het eerst in volle vaart een testrit afgelegd op het volledige traject.

Bekijk hier hoe die testrit eruitzag vanuit de trein:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Rij mee met de Noord/Zuidlijn

Hoofdpijndossier

De aanleg van de Noord/Zuidlijn is een hoofdpijndossier voor de gemeente Amsterdam. Het project lag eind jaren 60 al op de tekentafel, maar werd na protesten uitgesteld. De aanleg van de lijn begon uiteindelijk in 2003.

Daarna volgden verschillende tegenslagen. Zo verzakte in 2004 en 2008 een aantal panden aan de Vijzelgracht, waardoor de kosten honderden miljoenen hoger uitvielen dan verwacht. Ook het faillissement van onderaannemer Imtech leidde tot veel extra kosten.

Vanwege de tegenvallers trad in 2009 een wethouder af. Toen was al duidelijk dat de oorspronkelijke deadline, in 2011, bij lange na niet gehaald zou worden. Maar volgens een onderzoekscommissie was stoppen ook geen optie meer. De commissie schatte het volledige prijskaartje van de Noord/Zuidlijn op 3,1 miljard euro: drie keer zoveel als in eerste instantie was begroot.

Bekijk hier een tijdlijn van de doorbraken en tegenslagen bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn.