Test Noord/Zuidlijn: 'Op volle snelheid deed hij wat-ie moest doen'
In Amsterdam is een testrit in volle vaart afgelegd op de complete Noord/Zuidlijn. Het was de eerste keer dat de metro met maximum snelheid, 70 kilometer per uur, over het hele 9,7 kilometer lange traject reed.
Er werd vandaag vooral gekeken naar de veiligheidssystemen van het bedrijf Alstom. Dat heeft een systeem ontwikkeld waardoor seinen langs de baan overbodig zijn.
Christiaan Verhoeven van Alstom legt uit dat het traditionele veiligheidssysteem uitgaat van één trein per blok van een vaste grootte. Dat wordt met de Noord/Zuidlijn losgelaten. "Met het nieuwe systeem, dat gebaseerd is op communicatie met de trein, is de afstand tussen de trein flexibel, afhankelijk van de snelheid. Daardoor kunnen ze dichter op elkaar rijden en dus kun je de capaciteit makkelijk aanpassen. Je kunt ook centraal bijsturen. Als er ergens iets aan de hand is kun je plaatselijk de snelheid regelen. Dat maakt het ook veiliger."
Reizigersinformatie
Volgens de eerste reacties is de test goed verlopen, zegt verslaggever Roel Pauw, die meereisde. "Het is een geslaagde test. Op volle snelheid deed de trein wat-ie moest doen."
Maar er waren ook wat haperingen. Pauw: "De trein reed volgens mensen die vaker hebben getest een beetje schokkerig en sommige lampjes deden het niet. Verder bleek het omroepsysteem voor de reizigersinformatie niet te werken. Dus de reiziger kreeg bijvoorbeeld niet te horen dat hij op station De Pijp was."
In april 2016 was er ook al een testrit op volle snelheid, maar die ging alleen van station Noorderpark naar Noord. Er werd een paar keer heen en weer gereden met 70 kilometer per uur.
Projectleider Emile Vergouw zegt dat de vele testen nodig zijn om te voorkomen dat er kinderziektes opduiken als de metro eenmaal rijdt. "Als we opengaan, willen we goed opengaan en blijven rijden."
Vergouw verwacht dat het testen van de beveiliging van de treinen in de zomer is afgerond. In de tweede helft van het jaar moeten dan alle integratie-testen worden gedaan, waarbij alle andere systemen op elkaar moeten aansluiten.
Hoofdpijndossier
De aanleg van de Noord/Zuidlijn is een hoofdpijndossier voor de gemeente Amsterdam. In de jaren zeventig en tachtig was er al protest tegen. Het project kwam stil te liggen, maar werd in de jaren negentig toch weer opgepakt. In 2002 werd begonnen met de aanleg, maar de boel liep in 2008 vertraging op door verzakkingen bij onder meer de Vijzelgracht. Een andere forse (financiële) tegenslag was het faillissement van onderaannemer Imtech.
In 2011 had de lijn klaar moeten zijn, maar dat werd door de tegenslagen bij lange na niet gehaald. Nu moet de lijn in oktober van dit jaar klaar zijn.
De datum voor ingebruikname is nu 22 juli 2018. Amsterdam gaat ervan uit dat dan 120.000 reizigers per dag gebruik gaan maken van de lijn.