Proeven met zelfrijdende treinen in 2018 van start

Aangepast
Sporen bij Utrecht Centraal ANP

Spoorbeheerder ProRail doet het komend jaar op verschillende trajecten proeven met zelfrijdende treinen.

De eerste proef is er een op de Betuwelijn met goederentreinen samen met het bedrijf Alstom, dat een systeem voor automatisch rijden ontwikkelt.

In Groningen komt een proef met personenvervoer, waarbij wordt samengewerkt met het ov-bedrijf Arriva en de provincie Groningen.

Schipholtunnel

Verder wordt nagegaan of de Schipholtunnel en het traject tussen Amsterdam en Eindhoven geschikt zijn voor zelfrijdende treinen. Treinen die met een systeem voor automatisch rijden zijn uitgerust, kunnen dichter op elkaar rijden, waardoor deze zeer drukke trajecten nog beter kunnen worden benut.

Ook gebruiken ze minder energie, omdat deze treinen gelijkmatiger rijden en minder vaak hoeven te stoppen omdat het spoor voor hen bezet is.

Machinist

ProRail test een systeem dat vier niveaus kent, oplopend van een beetje geautomatiseerd (niveau 1) tot volledig geautomatiseerd (niveau 4). Het testen begint op niveau 2, waarbij nog een machinist meerijdt.

ProRail kondigde in maart aan dat het eind dit jaar met het testen van zelfrijdende treinen wilde beginnen. Dat is niet gelukt, doordat er met andere partijen afspraken moesten worden gemaakt en procedures niet op tijd konden worden afgerond.