ANP

ProRail wil haast maken met testritten met zelfrijdende treinen. Als het aan de spoorbeheerder ligt, start eind dit jaar een uitgebreid testprogramma met treinen zonder machinist. Die zouden dan met een automatische piloot over gewone trajecten moeten gaan rijden.

Volgens de plannen zit er straks nog wel een machinist in de cabine, maar alleen om een oogje in het zeil te houden. De automatische piloot regelt de directe besturing van de trein. Waar de ritten moeten gaan plaatsvinden en welke vervoerders eraan meedoen, is nog onduidelijk.

Weg vs. spoor

ProRail-topman Pier Eringa zegt dat spoorbedrijven "niet hun ogen moeten sluiten voor de toekomst en voor de mogelijkheden van de techniek". Hij verwijst daarbij onder meer naar tests die al worden gedaan met zelfrijdende auto's. "Wat je op de weg kunt, zou je minimaal ook moeten kunnen op het spoor", zegt Eringa.

Dat kan met techniek wellicht beter dan met het oog van de machinist.

Pier Eringa, topman ProRail, over gevarendetectie op het spoor

Hij benadrukt dat het spoor vanwege de vaste rails in technische zin overzichtelijker is dan de meeste wegen. Bovendien zou techniek op het spoor en in de trein kunnen helpen om ongelukken te voorkomen. Als op de rails een obstakel wordt gedetecteerd, zou een signaal naar de trein kunnen worden gestuurd om de trein te laten afremmen. "Dat kan met techniek wellicht beter dan met het oog van de machinist."

Metro's

Eringa zegt verder dat metro's al jaren zonder bestuurder kunnen rijden. Zulke systemen bestaan onder meer in Parijs, Neurenberg en Rome. "Die techniek kun je ook toepassen op de trein", aldus de ProRail-directeur.

ProRail wil geen verwachting uitspreken wanneer in Nederland de eerste 'gewone' treinen zonder machinist gaan rijden. Dat duurt zeker nog een paar jaar, zegt Eringa.

STER reclame