Vlaamse kritiek op Serious Request: 'Je moet wel blijven innoveren'

Aangepast

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Ooit had België hetzelfde Glazen Huis als 3FM

Jaren geleden was buurland België geïntrigeerd door het concept achter Serious Request. Zo geïntrigeerd dat het land besloot eenzelfde evenement te organiseren- compleet met Glazen Huis. Maar nu is er kritiek, ondanks de inspiratie van jaren geleden. "Daar zijn we 3FM dankbaar voor, maar het verbaast me wel dat zij al 15 jaar hetzelfde doen. Elk jaar is een beetje inwisselbaar, en je moet toch gaan innoveren", zegt Jan van Biesen van Studio Brussel tegen correspondent Sander van Hoorn.

De Warmste Week van Studio Brussel heeft inmiddels geen Glazen Huis meer en steunt meer dan duizend goede doelen in plaats van één. Iedereen kan zijn eigen goede doel aanmelden en daarvoor geld ophalen met acties. Er zijn dus meerdere verschillen met het Nederlandse Serious Request. "We zagen dat we veel mensen mee hadden in het verleden: met het feest, met het gegeven, met het circus, maar het was heel moeilijk om dat ene thema vooraan te krijgen, terwijl juist dat de bedoeling was", zegt Van Biesen.

Vroeger deden ze één goed doel, maar dat was een beetje een ver-van-mijn-bedshow.

Bezoeker van De Warmste Week

Dus werd dat ene doel geschrapt. Met succes, blijkt na een rondvraag door Van Hoorn op het terrein Domein Puyenbroeck in Wachtebeke. "Vroeger deden ze één goed doel, iets met een muskiettennet, maar dat was een beetje een ver-van-mijn-bedshow", vertelt een Vlaamse bezoeker. "Ik denk dat dit systeem lokaal veel meer nut heeft en veel meer geld opbrengt."

Lokale goede doelen zijn ook sterker, bevestigt Van Biesen. "16 jaar geleden was het nog logisch dat je als groot radiostation van bovenaf een goed doel selecteerde. Nu weten mensen zoveel meer en zijn ze ook veel meer gewend om zelf te kiezen. Wij faciliteren dat nu op een leuke manier waarbij de dj's ook geen sterren maar meer aangevers zijn. En dat werkt!"

In het Waalse Nijvel hebben ze een Serious request met dit principe. Daar nog wel mét Glazen Huis, maar ook met een lokaal goed doel. En dat is succesvol. "We hebben maar één goed doel. We steunen arme kinderen in België."

1/2Glazen Huis in Nijvel NOS
2/2Warme Week in Vlaanderen NOS

In Wallonië geven mensen rond 1 euro aan het goede doel, in Vlaanderen zelfs meer dan 1 euro. In Nederland ligt de gemiddelde donatie op ongeveer 50 cent per persoon.

Noodzaak om te veranderen

Is het tijd dat de Nederlandse Serious Request verandert, zoals de Belgische organisatie openlijk aangeeft? In de Volkskrant geeft de organisatie vandaag aan volgend jaar "drastisch te willen veranderen". "In welke vorm dat is - met of zonder Glazen Huis - en welke naam de actie krijgt, gaan we volgend jaar bekendmaken. Daarmee gaan we jullie verrassen", vertelt een woordvoerder tegen de krant.

Elke euro die de actie bijeenbrengt is er één die er zonder deze actie van 3FM er niet was.

Woordvoerder 3FM

De organisatie van Serious Request wil de koerswijziging niet aan de NOS bevestigen. Wel reageert een woordvoerder op de kritische uitspraken die Van Biesen van De Warmste Week doet. "We denken niet in meer of minder, succes of geen succes en gaan al helemaal geen acties met elkaar vergelijken. Elke euro die de actie bijeenbrengt is er één die er zonder deze actie van 3FM er niet was. Dit jaar zamelen we geld in voor familieleden die elkaar door oorlog of conflict zijn kwijtgeraakt. Al herenigt het Rode kruis met de opbrengst één familie, dan is de actie wat ons betreft een groot succes."