Goudeerlijk maisbrood is de Winnaar van het Gouden Windei Foodwatch
NOS Nieuws Binnenland Aangepast

'Goudeerlijk maisbrood' zonder mais wint Gouden Windei

'Goudeerlijk boeren maisbrood' verkopen zonder dat er maismeel verwerkt is in het brood. Met deze opmerkelijke marketing wint supermarktketen Jumbo de jaarlijkse Gouden Windei-verkiezing voor meest misleidende product. Van alle genomineerden is Jumbo de enige die het product of etiket niet wil aanpassen.

Van de 15.000 publieksstemmen voor het Gouden Windei ging een derde naar het maisbrood, dat volgens verkiezingsorganisator Foodwatch alleen ter decoratie wat stukjes mais bevat. Met de specerij geelwortel bootst de supermarkt de kenmerkende gelige kleur van maisbrood na.

De methode van Jumbo is niet uniek, maar het is wel de enige supermarkt met de gênante toevoeging 'goudeerlijk' op het etiket.

Woordvoerder Foodwatch

In een reactie stelt Jumbo dat het brood "met recht het predicaat maisbrood verdient". In het brood verwerkt de supermarkt zo'n 2 procent maisgries (grof gemalen maismeel) en 3 procent maiskorrels. Fijngemalen maismeel maakt het brood minder lekker, stelt Jumbo, die zegt niet de enige te zijn met deze methode.

Er zijn maar weinig supermarkten of bakkers die brood maken met mais als belangrijkste ingrediënt, erkent ook Foodwatch. Toch vindt de waakhond het Windei terecht. "In het werkelijke deeg zit geen mais. Jumbo is daarin niet uniek, maar wel de enige supermarkt met de genante toevoeging 'goudeerlijk' op het etiket."

Andere Windei-winnaars

De tweede plek in de Windei-verkiezing gaat naar kalfsleverworst van de Aldi zonder kalfslever. Met behulp van tomatenpuree probeerde Aldi te verhullen dat er geen kalfslever in de worst zit. De "schenkstroop met ketjapsmaak", zoals Foodwatch de Conimex Ketjap manis gold van Unilever noemt, wint de derde plek.

Zeven producten waren genomineerd voor de Gouden Windei-verkiezing. Van zes daarvan worden de inhoud of het etiket aangepast door de producenten. Aldi zegt het varkensvlees in de kalfsleverworst te vervangen door kalfslever met een Beter Leven-ster. Ook belooft Aldi echt citroensap te gebruiken in het met water verdunde citroenconcentraat, dat ook genomineerd werd. Unilever wil het suikergehalte in de ketjap manis halveren.

Vorig jaar ging de twijfelachtige Windei-eer naar het Healthy People-sapje "blauwe bosbes en framboos", dat grotendeels is gemaakt van goedkoop appel- en druivensap.

Appel- en druivensap zijn beproefde vervangers van duurdere sapsoorten. Ook dit jaar werd een sapproducent genomineerd: Innocent. De 'onschuldige' sapmaker, uit de koker van Coca Cola, verkocht een "Superjuice framboos & kers" met gojibes, dat in werkelijkheid meer dan driekwart appelsap bevat. Innocent was naar eigen zeggen al van plan het etiket aan te passen voordat het drankje werd genomineerd, en heeft dat nu gedaan.

STER reclame