Winterweer? Dit doet de NS om hinder te voorkomen
Minder vliegverkeer, vertraging op de weg en hinder op het spoor. Negatieve gevolgen van het winterse weer. Mopperen doen we maar al te graag, maar ondertussen wordt er achter de schermen hard gewerkt om het oponthoud zoveel mogelijk te beperken.
Vooral sneeuw kan op het spoor tot flinke problemen leiden en dus heeft de NS - uiteraard - maatregelen getroffen. "IJs kan zich samenklonteren onder een trein. Als zo'n brok op een wissel valt, kan die blokkeren en dat leidt tot problemen", zegt woordvoerder Erik Kroeze.
Om dat te voorkomen gebruiken de NS en ProRail onder meer anti-icing installaties. Door de treinen in te spuiten met zogenoemd glycol krijgt het sneeuw minder kans om zich aan de trein te hechten. "Voordat een trein 's ochtends van het rangeerterrein het hoofdspoor opgaat, rijdt hij eerst met gepaste snelheid door zo'n installatie", zegt Kroeze. "Mocht dit niet voldoende zijn, dan staan er teams klaar met warmtekanonnen."
Hoe dat de-icen eruitziet? Bekijk deze video, met beelden van de NS:
Verder zijn de meeste wissels verwarmd en is de dienstregeling aangepast. Er rijden minder treinen. "Dit is nodig om het ijs de tijd te geven om te smelten", zegt Kroeze. "Als je kijkt naar Zwitserland, daar hebben ze ook problemen met het koude weer, maar het verschil met dat soort landen is dat ons spoornet veel drukker is."
In landen als Zwitserland waar natuurlijk nog veel meer sneeuw valt, rijden de treinen met een lagere frequentie. Het ijs heeft daar met twee treinen per uur een half uur om te smelten voordat de volgende trein komt. Om die reden heeft de NS de winterdienstregeling ingevoerd. Op verschillende trajecten is het aantal treinen teruggeschroefd van vier naar twee treinen per uur. Tussen Amsterdam en Eindhoven rijden er nu vier in plaats van zes. Met minder treinen heeft ook de storingsdienst meer tijd om in actie te komen.
Iets meer dan 91 procent rijdt nu op tijd, gemiddeld is dat 92 procent. Dus de winterdienstregeling houdt zich goed.
"Je kan het vergelijken met als je zelf in de auto zit", zegt Kroeze. "Als het glad is neem je meer afstand en ga je eerder van huis. Voor machinisten geldt dat ook. Als er voor hen iets gebeurt, kunnen ze een vertraging beter uitrijden. Zo kunnen we de grootste hinder voorkomen."
Ook heeft ProRail extra storingsploegen ingezet en staan er hulplocomotieven klaar om defecte treinen zo snel mogelijk af te voeren. "En we hebben natuurlijk onze eigen weerman die de boel nauwlettend in de gaten houdt", zegt Kroeze.
Tot aan het middaguur leken de maatregelen te werken en reed alles vrijwel volgens dienstregeling. "Iets meer dan 91 procent rijdt nu op tijd, gemiddeld is dat 92 procent. Dus de winterdienstregeling houdt zich goed." Rond 14.00 uur was dat percentage teruggelopen naar ongeveer 75 procent.
Mocht er tóch een keer een trein niet komen opdagen, dan heeft de NS een pleister voor op de wond. Kroeze: "Bij een half uur vertraging kan een reiziger de helft van het treinkaartje terugvorderen. Bij een uur het hele kaartje."