Fastned verliest slag in strijd met Shell om elektrisch rijden

Aangepast
Een automobilist laadt zijn elektrische auto ANP

Op het Shell-station langs de A1 in Muiden mag de exploitant zelf vier oplaadpunten voor elektrisch rijden plaatsen, blijkt uit de uitspraak van de Amsterdamse rechtbank. Marktleider Fastned had een zaak hierover aangespannen, maar deze start-up in elektrisch rijden vist dus achter het net.

Fastned had zo'n zes jaar geleden een vergunning aangevraagd om oplaadpunten te plaatsen bij dit station, maar die werd in de wacht gezet omdat de toekomstige situatie door de vernieuwing van de snelweg bij Muiden nog onduidelijk was. "Ineens zien wij dat de exploitant aan de A1 een vergunning krijgt en dat vinden wij heel vervelend", zegt Michiel Langezaal van Fastned.

De aanvraag van Fastned lag nog steeds op de plank en er was in de afgelopen jaren ook geregeld contact over. Langezaal noemde de plotselinge toewijzing dan ook "onbehoorlijk bestuur" en stapte naar de rechter.

Een snellaadstation van Shell en FastNed bij tankstation De Andel langs snelweg A12. ANP

Hij overweegt nu in hoger beroep te gaan, maar verwacht eigenlijk dat een andere rechtszaak, die volgende week dient, een ander licht op de zaak zal werpen. Fastned vindt het principieel onjuist dat Shell op de benzinestations langs de snelweg ineens kan besluiten ook elektriciteit te verkopen en ook op de plekken die jaren geleden waren toegewezen aan andere partijen.

Voor de grote oliemaatschappijen zijn de investeringen in elektrisch rijden klein, vergeleken met wat ze nu nog verdienen aan het rijden op benzine. Fastned hoopt op een 'inhoudelijke discussie'.

Langezaal zegt dat de minister met het huidige beleid "alle initiatiefnemers straft, die vijf jaar geleden in het elektrisch laden zijn gestapt". Toen toonden de grote oliemaatschappijen nog weinig interesse in elektrisch laden. "Nu zegt de minister eigenlijk: hier is de achterdeur".

STER Reclame