We vinden appen in het verkeer gevaarlijk, maar doen het zelf ook
Driekwart van de Nederlanders vindt het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer gevaarlijk, maar dat weerhoudt de meesten er niet van onderweg zijn smartphone te gebruiken. 62 procent van de mensen zegt dat weleens te doen, gewoon omdat het handig is, of om bereikbaar te zijn in noodgevallen.
Opvallend is dat automobilisten vaker met hun telefoon bezig zijn dan fietsers en snorfietsers. Dat blijkt uit onderzoek van de SWOV, het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, onder 4000 weggebruikers.
Van de automobilisten die jaarlijks meer dan 20.000 kilometer rijden, gebruikt 92 procent de telefoon weleens achter het stuur. Daarin schuilt volgens de SWOV een groot gevaar. "Zij zijn veelvuldig onderweg, én gebruiken hun telefoon het meest. Dit betekent dat een groot aantal kilometers wordt afgelegd waarbij de bestuurder op de telefoon bezig is", zegt onderzoeker Michiel Christoph.
Het overgrote deel van de mensen (86 procent) voelt zich onveilig als ze naast iemand zitten die een bericht verstuurt tijdens het autorijden. Tachtig procent van de bijrijders zegt er iets van.
Het is een gewoonte
Jongeren kijken onderweg op de fiets ook veel op hun smartphone. Maar liefst 71 procent van de kinderen van 12 tot en met 17 jaar doet dat regelmatig. Dat doen ze "uit gewoonte". Ze zijn vooral bezig met appen, muziek luisteren en de weg zoeken.
Verzekeraar Interpolis vindt de uitkomsten van het onderzoek alarmerend. "Het lijkt wel of we onszelf niet kunnen bedwingen. Als ik deze resultaten zie, vraag ik me af of het tij te keren is met hogere boetes", zegt directievoorzitter Chantal Vergouw van de verzekeraar. "Dit kan zo niet langer."
Ze belegt begin volgend jaar een conferentie met onder meer gedragswetenschappers, verkeersdeskundigen en de politiek om meer inzicht te krijgen in aspecten die het gedrag van weggebruikers wat betreft hun telefoongebruik verklaren. De inzet is om de verkeersveiligheid te vergroten en het aantal slachtoffers terug te dringen.