Detailhandel verwacht hoogste sinterklaasomzet ooit
Wie vandaag nog wat sinterklaasaankopen wil doen, moet rekening houden met topdrukte in de winkelstraten. Uit onderzoek van retail-adviesbureau RMC, dat het aantal passanten in de winkelstraat meet, is het dit jaar gemiddeld 3 procent drukker dan vorig jaar.
En ook de webwinkels zijn in de weken voor Sinterklaas goed bezocht: er is online voor zo'n 358 miljoen euro aan cadeaus gekocht. Een stijging van 26 procent ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit onderzoek van branchevereniging Thuiswinkel.org en PostNL.
Daarmee stevenen winkeliers af op een nieuw record. Detailhandel Nederland verwacht met 600 miljoen euro de hoogste sinterklaasomzet ooit. Ten opzichte van vorig jaar groeit die naar verwachting met zo'n 7 procent. Kortom, Sinterklaas lijkt hersteld van de economische crisis.
Belangrijk
De feestdagen zijn belangrijke dagen voor winkeliers, waarin het grote geld verdiend moet worden. En dat lukt tot nog toe goed: de weekomzet van webwinkels ligt tussen 1 november en 5 december gemiddeld 30 procent hoger dan in een normale week in 2017.
Uit onderzoek van ING blijkt dat ongeveer 35 procent van de sinterklaascadeautjes online wordt gekocht. Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuiswinkel.org, denkt dat het aandeel in de toekomst alleen maar blijft toenemen. "We verwachten dat online winkelen nog groter wordt en steeds belangrijker wordt rond de feestdagen."
Maar de aantrekkende economie is ook te zien in de winkelstraten. Populaire winkelsteden, zoals Den Haag en Utrecht, zien een toename van winkelend publiek van 10 procent. "De drukte begint nu echt weer te komen", zegt Rixt de Jong van adviesbureau RMC. Het is volgens haar nog niet zo druk in de winkelstraten als voor de crisis, maar de groei zit er wel weer in. "In de afgelopen twee jaar nam het winkelend publiek gemiddeld met zo'n 4 procent toe."
Verspreid
Nederlandse consumenten doen hun inkopen voor de feestdagen steeds eerder. Dat wordt gestimuleerd door relatief nieuwe koopfestijnen zoals Black Friday en Cyber Monday. "De publiciteit rond die dagen heeft veel consumenten eraan herinnerd om tijdig hun inkopen te doen", zegt Jongen. Daar profiteren ook de webwinkels van. "Door die spreiding krijgen webwinkels meer tijd om de pakketjes op tijd te bezorgen."