Almere vermomt reclamefolder Floriade als huis-aan-huisblad

De omstreden reclamekrant onder de titel Almere Deze Week Almere Deze Week

De gemeente Almere heeft een reclameblaadje voor de plaatselijk omstreden tuinbouwexpo Floriade vermomd als 'special' van huis-aan-huis-krant Almere Deze Week. Op de website van de echte krant probeert Almere Deze week de 'fout' te herstellen: "Floriadekrant NIET van Almere DEZE WEEK", kopt de krant.

Almere Deze Week schrijft onaangenaam verrast te zijn dat de naam en lay-out "zonder enig overleg boven de uitgave is gezet door de Floriade B.V en de gemeente". De gemeente spreekt van een interne fout, en heeft de verspreiding gestopt. "We gaan diep door het stof", zegt een woordvoerder. "Dit had nooit mogen gebeuren."

In NRC Handelsblad zegt een gemeentewoordvoerder dat er inmiddels honderd reclamekrantjes zijn uitgedeeld.

'Imagoschade'

Na de vorige Floriade in Venlo (2012) leed de tienjaarlijkse tuinbouwexpositie een miljoenenverlies. Ook de twee edities daarvoor, in de Haarlemmermeer en Zoetermeer, leden flink verlies. Critici vrezen een vergelijkbaar scenario voor Almere.

Maar voor kritiek was in de reclamekrant geen ruimte. "Floriade zorgt niet alleen tijdens expo voor werk", kopte de verhulde folder.

"Dit kan natuurlijk helemaal niet", zegt hoofdredacteur Robert Mienstra van Almere Deze Week. "Wij berichten genuanceerd en kritisch over de Floriade. Wij zouden nooit een dergelijke uitgave maken. Hier is duidelijk misbruik gemaakt van het logo en de goede journalistieke naam van de krant. Nu staan we als krant voor een voldongen feit en moet de redactie aan het werk om de Almeerders ervan op de hoogte te stellen dat wij helemaal niets met de uitgave van de Floriade B.V en de gemeente te maken hebben. Maar de imagoschade aan de krant is al aangericht."