'Veiligheid Schiphol ondergeschikt aan geluidsbeperking en groei'

Aangepast
Schiphol wordt steeds drukker ANP

De veiligheid op Schiphol is ondergeschikt aan de beperking van geluidoverlast en de beoogde groei van de luchthaven. Die zorg uit de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) in een brandbrief aan de Tweede Kamer. "Er moet een tandje bij."

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde in april ook al dat Schiphol stappen moet zetten. De luchthaven is veilig volgens de OVV, maar kan door groei tegen de grenzen van verantwoorde risico's aan gaan lopen.

Sinds 2014 neemt het aantal incidenten toe door de groei van het vliegverkeer, schrijft OVV in dat rapport. Vorig jaar waren zo'n vijftig incidenten. Die variëren van vliegtuigen die halsoverkop moeten uitwijken tot grondvoertuigen die te laat stoppen voor een stopsein, maar niet per se zorgen voor een bedreigende situatie.

Niet snel genoeg

Het verantwoordelijk ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat zich niet herkent in de nieuwe kritiek, werkt sindsdien aan een 'integraal veiligheidssysteem' en laat twee onderzoeken doen naar de veiligheid. Maar dat gaat de VNV niet snel genoeg. De pilotenvereniging noemt de plannen niet concreet.

"Ze verzanden in overlegtafels", zegt een woordvoerder van de VNV. In een reactie op de kritiek pleit Kamerlid Amhaouch van regeringspartij CDA ervoor dat de piloten voortaan mogen aanschuiven bij overleggen over Schiphol, de zogeheten Alders-tafel. "Dat lijkt me zinvol", zei Amhaouch daarover bij Radio 1-programma Stand.nl.

Onveilige situaties

De VNV heeft twee duidelijke kritiekpunten. Allereerst de spanning tussen de beperking van geluidsoverlast en de veiligheid. De combinaties van gebruikte start- en landingsbanen worden nu zo'n zestien keer per dag gewisseld, met de gedachte dat omwonenden zo minder geluidsoverlast ervaren. Volgens de VNV leidt dit tot verwarrende en dus onveilige situaties voor luchtverkeersleiding en piloten.

De piloten vragen om een systeem waarbij twee start- en landingsbanen altijd open zijn. Dat mag nu alleen bij grote drukte en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering inkomt. "Veiligheid staat voorop", zegt een woordvoerder van Schiphol daarover,"maar wij hebben afgesproken banen in te zetten die zo min mogelijk hinder opleveren voor omwonenden."

Ongewenste voertuigen

Tweede punt is het wegennet van start- en landingsbanen en routes om te taxiën. Deze zogeheten grondinfrastructuur is volgens de VNV toegerust op 450.000 vluchten per jaar, maar inmiddels komen er zo'n 500.000 vliegtuigen voorbij. Vliegtuigen en andere voertuigen steken nu vaak de start- en landingsbanen over, volgens VNV een grote bron van onveiligheid.

De VNV wil dat Schiphol speciale taxibanen bouwt, die om de start- en landingsbanen heen lopen. Volgens een woordvoerder van Schiphol is de bouw van dit soort routes nog niet aan de orde. "Maar als blijkt dat er extra taxibanen nodig zijn, gaan we daar zeker naar kijken."

De komende tijd blijft de overheid samen met Schiphol en andere belanghebbenden verder werken aan het plan om ook een groter Schiphol veilig te houden. Vandaag heeft de Tweede Kamer een besloten overleg gepland over Schiphol, schrijft De Telegraaf.

De piloten vragen met klem niet te streven naar "veilig genoeg, maar naar zo veilig mogelijk". Schiphol benadrukt nogmaals dat de veiligheid niet in het geding is. "Schiphol is aan het vollopen", geeft een woordvoerder ruiterlijk toe,"maar we zullen nooit concessies doen op de veiligheid."