Het Army of Jesus tegen Hillary Clinton
NOS NieuwsAangepast

'Hillary is satan' en lhbt-supporters: zo werkten Russische trollen

Hillary Clinton die wordt weggezet als 'satan' en oproepen om pagina's van Black Lives Matter-activisten of supporters van wapenbezit te liken. We krijgen een steeds beter beeld van de doelgroepen die de Russische trollen voor ogen hadden bij het kopen van advertenties op sociale media.

Gisteravond gaf de inlichtingencommissie van het Huis van Afgevaardigden een naar eigen zeggen representatieve steekproef vrij (deel 1 en deel 2) van de 3000 advertenties die volgens Facebook 10 miljoen mensen in Amerika hebben gezien.

De advertenties bevestigen het beeld dat al langer wordt geschetst: de trollen wilden vooral verdeeldheid zaaien.

We hebben aantal advertenties, inclusief bereik en het betaalde bedrag, onder elkaar gezet:

Een gesponsorde oproep om een pagina te liken die van Black Lives Matter zou zijn
Een advertentie waarin wordt opgeroepen om vooral niet op Hillary Clinton te stemmen
Een advertentie om een pagina van voorstanders van wapenwetgeving te steunen
Een advertentie gericht op de lhbt-gemeenschap in Amerika
Ook op Instagram zijn advertenties verschenen, zoals deze

De advertenties werden gekocht door de Russische trollen die worden gelinkt aan een in Sint-Petersburg gevestigd bedrijf: het Internet Research Agency. Medewerkers van dit bedrijf beheren duizenden socialemedia-accounts om onrust te zaaien. Zij kochten voor in totaal zo’n 85.000 euro drieduizend advertenties.

Het effect van de advertenties liep uiteen: enkele werden maar gezien door een paar gebruikers, anderen bereikten honderdduizenden gebruikers met een investering van enkele honderden dollars.

Hetzelfde bedrijf verstuurde ook zo’n 80.000 berichten via Facebook, die bijvoorbeeld nepnieuws bevatten. Deze bereikten samen een veelvoud aan mensen, in totaal zo’n 126 miljoen. Op dochterplatform Instagram bereikten 120.000 berichten ongeveer 16 miljoen gebruikers. Senator Mark Warner, deelde een voorbeeld van zo;n bericht op Twitter.

De commissie gaf de advertenties vrij tijdens een hoorzitting met Facebook, Google en Twitter. De hoogste advocaten van de techbedrijven zijn deze week in Washington om uitleg te geven aan het Congres. Dinsdag en woensdag werden ze urenlang ondervraagd door de juridische en de inlichtingencommissies.

De kritiek was niet mals. "Jullie hebben hier te maken met een gigantisch probleem", zei Dianne Feinstein, lid van de inlichtingencommissie van de Senaat. "En jullie moeten er iets aan doen, anders doen wij het."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl