ADE trekt weer volle zalen, maar toch is de rek uit de Nederlandse dance
Danceliefhebbers van over de hele wereld stromen de hoofdstad binnen voor het Amsterdam Dance Event (ADE), dat vanavond aftrapt en dat vijf dagen en nachten duurt.
Dj's draaien op een kleine 160 locaties verspreid over de stad. Naast veel clubs zijn dat ook een paar plekken waar normaal gesproken geen menigte staat te feesten, zoals het Sloterparkbad, de Nieuwmarkt en de fietstunnel onder het Rijksmuseum. Maar naast voetjes die van de vloer gaan, worden er ook handen geschud en handtekeningen gezet bij het grote aantal zakelijke evenementen rond ADE.
Netwerken
"Managers en agenten van alle grote dj's in de wereld komen bij ADE samen om contracten te tekenen voor festivals voor de zomer van 2018", zegt de Amsterdamse nachtburgemeester Mirik Milan in het NOS-NTR-programma Nieuws en Co.
Zo begon ADE in 1996 ook, als een netwerkbijeenkomst voor spelers uit de elektronische muziekscene. Inmiddels is het uitgegroeid tot een enorm festival, naar eigen zeggen het grootste voor elektronische muziek ter wereld.
De organisatie verwacht de komende dagen ruim 375.000 bezoekers: bijna het dubbele van de 200.000 van vijf jaar geleden, maar slechts 10.000 meer dan de afgelopen twee jaar, toen er 365.000 danceliefhebbers op afkwamen. Het stabiliseert dus, net als de dance-industrie als geheel.
Want hoewel Nederland nog altijd goed verdient aan het genre, is de echte groei er wel uit. Uit cijfers van Buma Cultuur en het economisch bureau van ING blijkt dat de exportwaarde van optredens van Nederlandse dj's tussen 2010 en 2014 verdrievoudigde. Maar in 2015 daalde de exportwaarde en in 2016 was er slechts een kleine stijging.
Het draaien van plaatjes in het buitenland leverde Nederlandse dj's vorig jaar nog altijd 130 miljoen euro op. ING-econoom Marten van Garderen verwacht dat de exportwaarde de komende drie jaar nog een beetje verder stijgt, naar zo'n 150 miljoen euro. "Maar de rek is er wel uit. Dat ligt niet aan de populariteit van Nederlandse dj's. Er komen wereldwijd gewoon niet veel nieuwe mogelijkheden voor optredens meer bij, de markt begint verzadigt te raken", zegt Van Garderen.
Je kunt wel steeds meer festivals organiseren, maar de doelgroep die zulke festivals bezoekt, wordt niet groter.
Diezelfde trend is te zien als het gaat om festivals op Nederlandse bodem. Volgens adviesbureau DDMCA telde ons land vorig jaar 268 grotere festivals, terwijl dat er in 2011 nog 123 waren. De omzet uit ticketverkoop steeg net zo hard mee, van 46 miljoen naar 146,5 miljoen euro. Maar ook daar komt dit jaar een eind aan.
"Ik verwacht dat de omzet uit kaartverkoop in 2017 ongeveer 1 procent daalt", zegt Denis Doeland van DDMCA. "Door het grote aantal festivals is er veel competitie en dalen de prijzen van de toegangskaartjes. Tegelijkertijd zijn er minder bezoekers per evenement. Je kunt wel steeds meer festivals organiseren, maar de doelgroep die zulke festivals bezoekt, wordt niet groter."
Dat zou evenementenorganisaties nog weleens in de problemen kunnen brengen, denkt Doeland. "Er zijn nu heel veel organisatoren, maar de onstuimige groei die we gezien hebben, komt niet meer terug. Over niet al te lange tijd ontstaat er een slagveld onder aanbieders. Alleen de besten blijven over."