Een bezorger van Sandd ANP XTRA
NOS Nieuws Economie Aangepast

Na twee eeuwen eind aan monopolie: Sandd verkoopt goedkopere postzegel

Er komt voor het eerst in twee eeuwen concurrentie op de postmarkt voor consumenten. Particulieren kunnen voortaan namelijk via postbedrijf Sandd brieven sturen.

Sandd biedt daarvoor nu een eigen postzegel, van 60 cent. Dat is een stuk minder dan postzegels van PostNL. Die kosten nu 78 cent en vanaf 1 januari 83 cent.

Niet in brievenbus

Je kan brieven met een Sandd-postzegel niet in brievenbussen van PostNL gooien. Als je een brief via Sandd wilt versturen, zal je hem moeten afleveren bij een DHL-servicepoint. Die zitten vaak in tabakszaken of tijdschriftenhandels.

Bij zo'n 150 DHL-punten kun je nu al Sandd-postzegels kopen en brieven afleveren, dat moeten er uiteindelijk bijna 2000 worden. Er zijn in Nederland nu zo'n 17.000 PostNL-brievenbussen, maar dat aantal wordt de komende jaren teruggebracht tot 8700.

Twee keer per week

Sandd en DHL zeggen er zelf ook bij dat de dienst bedoeld is voor post zonder haast. Want Sandd bezorgt slechts tweemaal per week, op dinsdag en vrijdag. PostNL bezorgt bij wet vijf dagen per week, van dinsdag tot en met zaterdag.

Sinds 1810 had staatsbedrijf PTT in Nederland een monopolie op de verzending van post tot 1 kilo. Sinds de jaren 90 is de postmarkt stapsgewijs geliberaliseerd. De PTT werd geprivatiseerd en heet nu PostNL. Vanaf 1997 mochten andere bedrijven ook post vanaf 350 gram gaan bezorgen.

Liberalisering postmarkt

In 2009 werd de postmarkt helemaal geliberaliseerd en mochten bedrijven als Sandd ook brieven onder de 50 gram bezorgen. Tot nu toe konden echter alleen bedrijven ervoor kiezen om hun post door een concurrent van PostNL te laten bezorgen. Postbedrijven zagen er geen brood in om een netwerk voor particuliere post op te zetten. Daar komt nu dus verandering in.

De geadresseerde postmarkt is niet bepaald een groeimarkt en krimpt al een paar jaar met zo'n tien procent per jaar. Het sturen van brieven, kaarten en andere post op naam staat onder grote druk door de digitale post, zoals e-mail en sociale media.

Om de kosten te dragen van het landelijke bezorgnetwerk, brievenbussen en postbodes verhoogt PostNL jaarlijks de postzegelprijs.

STER reclame