'Virtual reality wordt nooit zo belangrijk als de dvd-speler'
De hype die de afgelopen tijd rond virtual reality (VR) hing, heeft zich nog niet echt vertaald in massa-adoptie. Facebook probeert daar verandering in te brengen. Het bedrijf kondigde gisteren een nieuwe, goedkopere versie van zijn VR-headset aan: de Oculus Go. En topman Mark Zuckerberg zette een ambitieus doel neer: een miljard mensen kennis laten maken met VR.
Een doel dat door journalisten met een korrel zout werd genomen. Facebook heeft weliswaar meer dan twee miljard maandelijkse gebruikers en blijft in de ontwikkeling van VR investeren, maar duizend miljoen mensen die technologie laten gebruiken is van een andere orde. "Dat is wel erg ambitieus", denkt Robert Belleman, opleidingsdirecteur van de Bachelor Informatica aan de UvA. "Maar goed, dat zijn we wel van Zuckerberg gewend."
Kinderschoenen
Het toont wel aan dat Zuckerberg het hoogst haalbare blijft zoeken en de focus weer op VR wil krijgen. De techniek, waarbij je een bril op je hoofd zet en je je vervolgens in een andere - digitale wereld - waant, wint aan populariteit, maar moet ook concurreren met augmented reality. Dat is een andere nieuwe technologie waarvoor veel aandacht is.
Bij de Oculus Go zit de computer in de headset, waardoor ook bijvoorbeeld iPhone-gebruikers hier iets mee kunnen. Daarmee komt de technologie beschikbaar voor veel meer mensen.
De Oculus Go gaat 199 dollar kosten en werkt zonder pc. Dat zijn twee significante verschillen en tot nu toe de grootste hobbels. De Go-versie moet VR bereikbaarder maken voor een groter publiek.
"De Oculus Go is het beste te vergelijken met de Gear VR", zegt Rene Glas, virtual reality-expert aan de Universiteit Utrecht. "Met het verschil dat je bij de Gear een Samsung-telefoon nodig hebt. Bij de Go zit dat ingebouwd, waardoor ook bijvoorbeeld iPhone-gebruikers hier iets mee kunnen. Daarmee komt de technologie beschikbaar voor veel meer mensen."
Glas spreekt van een belangrijke stap voor Facebook. "Doordat er potentieel veel gebruikers zijn, wordt het voor ontwikkelaars ook weer interessanter om apps te maken. Waardoor het hele platform aan waarde toeneemt."
De vraag die boven de markt blijft hangen, is waarvoor virtual reality nou een 'oplossing' is. Facebook zelf doet daar graag suggesties voor. Zo heeft het bedrijf de app Spaces ontwikkeld, waarmee je vrienden virtueel kunt ontmoeten.
"Ik heb dat onlangs eens getest, maar was daar snel klaar mee omdat niemand uit mijn vriendengroep er gebruik van maakt", zegt Glas. Ook Belleman ziet dit alleen maar als een poging van Facebook om te laten zien wat er mogelijk is. "Ik denk niet dat we over een paar jaar elkaar allemaal virtueel ontmoeten via zo'n app."
Je gaat niet een avondje met je vrienden op bank een VR-film kijken, alleen al vanwege de praktisch reden dat je niet normaal je biertje kunt pakken. Dat gaat al snel verkeerd.
"Ik denk dat VR voor een aantal zaken heel interessant kan zijn, denk bijvoorbeeld aan gaming", zegt Glas. "Maar, nee ik verwacht niet dat het dezelfde status zal krijgen als onze dvd-speler ooit had. Je gaat niet een avondje met je vrienden op bank een VR-film kijken, alleen al vanwege de praktische reden dat je niet normaal je biertje kunt pakken. Dat gaat al snel verkeerd."
Behoorlijke concurrentie
Het sociale platform, dat in 2014 voor 2 miljard dollar Oculus kocht, is niet de enige die doorgaat met de ontwikkeling van VR. Ook Sony, HTC en Samsung werken aan VR-headsets. Vooral Samsung heeft succes met zijn Gear VR (waar je dus nog wel een telefoon bij nodig hebt). Volgens onderzoeksbureau IDC waren er in juni dit jaar 490.000 stuks, waarmee het bedrijf een marktaandeel van 21,5 procent heeft.
Sony zit daar vlak achter, het bedrijf verkocht van zijn PlayStation VR brillen meer dan 429.000 stuks. Facebook bungelt opvallend genoeg onderaan, met slechts 100.000 verkochte apparaten. Dat komt waarschijnlijk doordat je, om de Oculus te kunnen gebruiken, naast de bril ook een losse pc nodig hebt. Sony's VR-bril werkt samen met de PlayStation.
Maandag maakte Zuckerberg overigens nog een behoorlijke uitglijder. Als voorproefje op het evenement van gisteren toonde de topman samen met een andere medewerker van Facebook hoe je via de app Spaces op andere plekken kunt komen, bijvoorbeeld Puerto Rico.
Zuckerberg liet dat zien aan de hand van een 360-gradenvideo, maar zijn enthousiaste toon over uitgerekend een eiland met veel stormschade schoot velen in het verkeerde keelgat. Hij wilde benadrukken dat je 'levensecht' in een gebied kunt zijn en gaf de collega een high five. Hij bood daarvoor later zijn excuses aan.