Ombudsman: opkoopregeling Groningse huizen verliep niet eerlijk
Het experiment met het opkopen van onverkoopbare Groningse huizen door de Nationaal Coördinator Groningen is niet eerlijk en transparant verlopen. Dat constateert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij onderzocht de tijdelijke opkoopregeling na een klacht van een huiseigenaar die voor de regeling in aanmerking wilde komen, maar werd uitgeloot.
Volgens de ombudsman moet de Nationaal Cöordinator in de toekomst beter communiceren wat de werkwijze en de selectiecriteria zijn bij te veel aanmeldingen. Ook was nu niet duidelijk op welke wijze huiseigenaren die buiten de boot vielen bezwaar konden aantekenen.
Inhoud opkoopregeling
De opkoopregeling werd in 2016 in het leven geroepen door de Nationaal Coördinator Groningen (NCG), Hans Alders. Gaswinningsbedrijf NAM stelde 10 miljoen euro beschikbaar voor de proef om onverkoopbare huizen op te kopen van Groningers in het aardgaswinningsgebied.
Om in aanmerking te komen voor de regeling moest de huiseigenaar financiële problemen hebben door bijvoorbeeld een scheiding of ontslag. Ook huiseigenaren met psychische klachten door de aardbevingen kwamen in aanmerking. Voor de regeling meldden zich 179 gegadigden. Daar bleven er na loting uiteindelijk 50 van over.
Juridische status?
De ombudsman onderzocht de opkoopregeling en vindt de klacht van de uitgelote huiseigenaar gegrond. Alders is niet duidelijk genoeg geweest over de spelregels en zijn eigen rol hierin, vindt Van Zutphen. Ook is niet duidelijk wat de juridische status is van de afwijzingsbrief die uitgelote huiseigenaren ontvingen.
Het ministerie van Economische Zaken en de NCG hebben de klacht van de uitgelote huiseigenaar niet behandeld volgens de reguliere klachtenprocedure van de Algemene wet bestuursrecht. In de toekomst moet vooraf helder worden gecommuniceerd welke mogelijkheden burgers hebben als zij zich niet kunnen vinden in een afwijzing, schrijft de ombudsman.
Burgers rekenen op een betrouwbare overheid, maar de overheid blijkt te loten om andermans ellende.
Voor de Nationale ombudsman staat deze klacht over de opkoopregeling niet op zichzelf. Het is volgens Van Zutphen een concreet voorbeeld van waar Groningers in hun contact met de overheid en de coördinator tegenaan lopen.
"Burgers rekenen op een betrouwbare overheid, maar de overheid blijkt te loten om andermans ellende", constateert Van Zutphen. "De bestuurlijke spaghetti is in Groningen nog steeds niet van het bord. Van het herstel van vertrouwen, een actieve regierol van de Rijksoverheid, transparantie en een ruimhartige schadevergoeding is in de praktijk nog geen sprake."