NOS

Prijsvergelijkers ontevreden over aangepast Google Shopping

time icon Aangepast

Verschillende Nederlandse prijsvergelijkingssites vinden de aanpassingen aan Google Shopping onvoldoende. Google had van de Europese Commissie tot afgelopen donderdag de tijd gekregen om veranderingen aan te brengen in de dienst, na de megaboete van 2,4 miljard euro eind juni.

Google trok de eigen prijsvergelijker Google Shopping namelijk voor in de zoekresultaten. Als je bijvoorbeeld googelt op 'broodrooster', krijg je bovenaan de pagina plaatjes van Google Shopping te zien, die linken naar webshops die daarvoor betaald hebben.

Plek in de rij kopen

De aanpassing houdt in dat andere prijsvergelijkers ook een plekje in die rij kunnen kopen. En Google Shopping wordt een apart bedrijf dat dan zelf bij Google ook moet bieden op plekken in die rij.

Maar twee grote prijsvergelijkers zijn niet van plan om hieraan mee te doen. "Als prijsvergelijker willen we consumenten helpen en goed geïnformeerd doorsturen naar een webshop", zegt Janneke ten Dam van Kieskeurig.nl. "Maar als we mee zouden doen en je bij Google op het plaatje van onze advertentie klikt, ga je direct door naar de webwinkel en dan zijn wij eigenlijk alleen maar een doorgeefluik - dat willen we niet zijn."

"In deze opzet gaan we er niet aan meedoen", zegt Kees Verpalen van Beslist.nl. "Eigenlijk is er niks veranderd. Google zegt: jij mag als concurrent een klant bij ons worden. Maar dat is geen eerlijk speelveld."

Vergelijk.nl doet mee

Vergelijk.nl biedt nu als enige Nederlandse prijsvergelijker wel op plekken in het rijtje. Maar directeur Ben Kerhof is niet erg enthousiast. "Het loopt niet zo storm als we hadden verwacht. En er is nog veel onduidelijk. Zo hebben we geen idee hoe Google bepaalt wanneer een advertentie getoond wordt in de resultaten. Dus we weten niet goed waar we voor betalen. Dit is helemaal geen 'level playing field'."

Vergelijk.nl tussen de resultaten van Google Shopping NOS

'EC moet Google verder aanpakken'

Zowel Beslist als Kieskeurig hopen dat de Europese Commissie oordeelt dat Google niet ver genoeg gaat met de aanpassing. De verwachting is dat de Commissie binnen twee maanden met een reactie komt. Google kan bovenop de 2,4 miljard een boete krijgen van 5 procent van de wereldwijde omzet per dag als het bedrijf niet aan de eisen van de Commissie voldoet.

Webwinkels positiever

Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkels, is positiever over Google. "Wij denken dat dit een stap in de goede richting is. De praktijk moet nu nog wel uitwijzen hoe het gaat werken. Het is aan de vergelijkers om te bepalen of ze eraan meedoen. Ook bij onze achterban, de webwinkels, hoor ik verschillende geluiden. Sommige zijn hartstikke blij met Google Shopping, andere zijn kritischer."

STER Reclame