Topman Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely anp
NOS Nieuws Economie Aangepast

"Tony's Chocolonely wil naar de beurs"

Update: De beursgang van Tony's Chocolonely blijkt een pr-stunt te zijn.

Chocolademaker Tony's Chocolonely wil naar de Amsterdamse beurs. Het bedrijf zegt hiermee sneller de missie te willen verwezenlijken om de cacao-industrie "slaafvrij" te maken.

Het merk werd twaalf jaar geleden opgericht door journalisten van het programma Keuringsdienst van Waarde om de uitbuiting in de chocolade-industrie tegen te gaan. Sindsdien is het bedrijf hard gegroeid. Inmiddels wordt Tony's verkocht in zeven landen met een jaaromzet van 26 miljoen euro en een winst van 1,4 miljoen euro.

Dit jaar komt de omzet naar verwachting uit op 44 miljoen euro. Naar eigen zeggen is het merk in Nederland inmiddels het tweede chocolademerk, met een verwacht marktaandeel dit jaar van 17 procent.

Aandelen

"Zonder ook maar één concessie te willen doen aan waar Tony's Chocolonely voor staat, ben ik ervan overtuigd dat we de kapitaalmarkt kunnen gebruiken om de volgende stap te zetten op weg naar het realiseren van onze missie", aldus topman Henk Jan Beltman in een persbericht. Hoe hij dat precies wil doen, is nog onduidelijk. Het bedrijf was nog niet bereikbaar voor commentaar.

Beltman zelf heeft nu het grootste belang in het bedrijf, met een aandeel van 40 procent. Oprichter Maurice Dekkers, bedenker van het programma Keuringsdienst van Waarde, heeft 27 procent, voormalig directeur Eveline Raymans 12 procent. De rest is in handen van medewerkers van het bedrijf.

Schuren

Volgens beursanalist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers zou het een mooie aanwinst zijn op het Damrak. "Beleggers willen steeds meer beleggen in verantwoorde bedrijven. Wij merken dat ook bij onze klanten. Met een beursgang speelt het bedrijf mooi in op die trend."

Bijkomend voordeel is dat de naamsbekendheid verder zou groeien. "Ze hebben een goed merk in de markt gezet dat heel onderscheidend is. Een beursgang levert nog meer bekendheid op."

Wat wel zou kunnen gaan schuren, is de druk van aandeelhouders die een mooi rendement op hun belegging willen zien. "Mensen willen wel verantwoord beleggen, maar het mag niet teveel kosten. De winst moet goed op peil blijven."

STER reclame