Nieuw kabinet gaat kilometerheffing vrachtwagens onderzoeken

ANP

Het nieuwe kabinet kiest mogelijk voor een bepaalde vorm van kilometerheffing voor vrachtverkeer. Het plan dat op de formatietafel ligt is om vervoerders per kilometer te laten betalen, waarbij vervuilende vrachtwagens het meest betalen.

De transportsector is hierover benaderd door de onderhandelende partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt het op zich een logische gedachte. Directeur Toet: "Onze buurlanden hebben ook zo'n systeem."

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is van mening dat een kilometerheffing alleen zin heeft als die voor al het verkeer geldt. "Anders sta je als vrachtwagenchauffeur betaald in de file. Een kilometerheffing voor uitsluitend vrachtverkeer zorgt niet voor verbeterde mobiliteit", zegt een woordvoerder.

EVO, de organisatie van bedrijven die hun eigen goederen vervoeren, sluit zich daarbij aan en zegt dat duurder transport niet leidt tot minder transport.

Ook Stichting Natuur en Milieu is gevraagd mee te denken. Directeur Van Hooijdonk juicht een kilometerheffing juist toe. "Ik denk wel degelijk dat die er komt. Het is een logische stap want je komt dichter bij het halen van de klimaatdoelen."

1 miljard euro

De politieke partijen zelf willen niet zeggen hoe ver de onderhandelingen zijn gevorderd, maar niemand ontkent dat het onderwerp op tafel ligt.

Bronnen bevestigen wel dat er gewerkt wordt aan een ambitieus klimaatplan "waar elke sector bij betrokken is".

D66 en ChristenUnie hebben de kilometerheffing in hun verkiezingsprogramma's staan. Volgens berekeningen van het Centraal Planbureau kan die 1 miljard euro opleveren.

Dit geld kan besteed worden aan het behalen van de milieu-doelstellingen. Bijvoorbeeld door het terug te sluizen naar de transportsector voor verminderde CO2-uitstoot door innovatie.

ChristenUnie-leider Segers erkent dat de klimaatdoelstellingen veel gaan vragen van het nieuwe kabinet en de samenleving: "Iedereen in Nederland zal merken dat wij het klimaatakkoord van Parijs hebben ondertekend. Ook in positieve zin: uiteindelijk willen we schonere lucht en schonere energie."

België en Duitsland

België en Duitsland hebben al een dergelijke heffing, die Nederlandse vervoerders ook moeten betalen zodra zij de grens over gaan. Buitenlandse vervoerders betalen in Nederland niets.

Volgens Natuur en Milieu is invoering in Nederland daardoor niet zo ingewikkeld. "De vrachtwagenchauffeurs hebben de apparatuur al in hun vrachtwagen", zegt Van Hooijdonk.

Nadeel is wel dat de transportkosten omhoog gaan, zegt Sitskoorn van EVO. "Als transport duurder wordt, wordt alles duurder. De consument betaalt uiteindelijk de rekening."

Toet van KNV wil in het regeerakkoord een tegenprestatie voor de sector. "We moeten Nederland wel in beweging houden."