Tolheffing in België sinds 1 april 2016
NOS NieuwsAangepast

Truckers boos over falende Belgische tolkastjes

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs hebben grote problemen met de tolregistratie in België. Honderden Nederlandse chauffeurs worden ten onrechte bekeurd, zegt de branchevereniging Transport en Logistiek (TLN) Nederland.

Vrachtwagens die door België rijden moeten zijn uitgerust met een kastje. Detectiepalen registreren dat kastje en de tol voor de rit wordt op die manier automatisch gefactureerd. Zo zou het moeten werken, maar zo gaat het in de praktijk niet, vertelt de voorzitter van TLN, Arthur van Dijk in het NOS Radio 1 Journaal. "Die kastjes werken niet altijd optimaal."

Chauffeurs kunnen niet zien of het kastje werkt en worden daardoor nietsvermoedend op de bon geslingerd. "Het regent boetes. Als je met een niet-werkend kastje rijdt, moet je direct 1000 euro betalen."

'Absurd'

Belgische inspecteurs willen volgens TLN niets weten van haperende tolkastjes en blijven boetes uitschrijven. "We vinden het echt absurd wat er aan de hand is", zegt Van Dijk. Wanneer er een bezwaarschrift is ingediend moet er toch gewoon betaald worden. "Dat loop dus aardig in de papieren."

Zo'n honderd transporteurs zouden al getroffen zijn en er zijn vele honderden boetes uitgedeeld. "De laatste tijd zien we echt dat er excessen zijn", zegt Van Dijk. TLN wil dat er pas weer wordt beboet als het systeem foutloos functioneert. "Of in ieder geval dat de inning van de boete wordt uitgesteld als je bezwaar maakt."

TLN heeft minister Schultz gevraagd om in te grijpen. "We hebben gezegd: je moet met je Belgische collega gaan praten, want dit loopt de spuigaten uit."

70.000 euro aan boetes

Schultz neemt de truckers serieus. "Ik heb contact gezocht met ViaPass, dat verantwoordelijk is voor de Belgische kilometerheffing. Het bedrijf werkt nu samen met de dienstverlener aan een oplossing", zegt ze in De Telegraaf. Ze belooft ook de zaak bij haar Belgische ambtgenoot aan te kaarten.

Directeur Hes van Reining Transport is een van de gedupeerde vervoerders. "Ik heb al 70.000 euro betaald voor mijn wagenpark. Elke dag is het wel een keer raak. In landen als Frankrijk en Duitsland is er niets aan de hand, maar in België hapert het voortdurend."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl