Verstappen en Ricciardo
NOS SportAangepast

Verstappen kan in Singapore zijn seizoen nog een beetje glans geven

Er zijn dit seizoen inmiddels dertien grands prix geweest en zes keer viel Max Verstappen uit. Dat is geen fraaie statistiek, maar de Limburger kan zijn seizoen vanmiddag in Singapore van een glanslaagje voorzien.

Verstappen, dit jaar vaak veroordeeld tot de vijfde of zesde startplek, vertrekt om 14.00 uur vanaf de eerste startrij in Marina Bay. Vier vragen aan autosportverslaggever Louis Dekker over de kansen van Verstappen in Singapore.

Waar komt die plek op de voorste rij ineens vandaan?

"Dat heeft vooral te maken met de aard van het stratencircuit, met 23 bochten. De wegligging en de grip zijn hier belangrijker dan het motorvermogen en dat speelt Verstappen en zijn teamgenoot Daniel Ricciardo in de kaart."

"De achilleshiel van hun auto is de acceleratie en topsnelheid, maar in de bochten gedraagt de RB13 zich voorbeeldig. De topsnelheid in Singapore ligt net boven de 300 kilometer per uur, terwijl twee weken geleden in Monza nog de 360 km/u werd aangetikt. Dat is een wereld van verschil."

Max Verstappen in Singapore

"De prestaties van Verstappen en Ricciardo komen overigens niet helemaal uit de lucht vallen. Red Bull Racing en motorleverancier Renault hebben enorme sprongen gemaakt dit jaar. Bij de eerste grand prix verloren ze nog dik anderhalve seconde per ronde op Ferrari en Mercedes, maar dat gat is nu veel minder groot."

Hoe verrassend is de poleposition van Sebastian Vettel?

"Die was toch vrij onverwacht. Verstappen en Ricciardo domineerden vrijdag en zaterdag de vrije trainingen. In de eerste twee kwalificatiesessies was Verstappen de snelste, maar in de beslissende sessie kon hij het net niet afmaken. Verstappen reed toen het erop aankwam geen foutloze ronde en dat deed Vettel wel."

"De Ferrari-coureur werd trouwens geholpen door de techniek. Ferrari en Mercedes kunnen tijdens de kwalificatie een paar rondjes het motorvermogen opschroeven. Dat kan zo een halve seconde schelen. Vettel profiteerde daarvan."

Sebastian Vettel viert zijn poleposition met het publiek

"Opvallend is dat het bij het normaal zo dominante Mercedes niet hielp. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas staan kleurloos op de derde rij. Dat is geen beste uitgangspositie, want in Singapore is inhalen lastig."

Gaat Verstappen risico nemen en meteen de aanval openen op Vettel?

"Nou, hij zegt normaal gesproken voor de race nooit wat hij gaat doen. Een coureur duikt natuurlijk altijd in een gat en moet vooral snel anticiperen en kansen grijpen."

"Het is wel opvallend dat Verstappen meteen na de kwalificatietraining zei dat hij in de eerste ronde wil toeslaan. Dat is op zich logisch, want het circuit is bochtig en krap. De inhaalmogelijkheden zijn daardoor schaars."

Verstappen heeft in dit rotseizoen weinig te verliezen en alles te winnen.

Louis Dekker

"Verwacht dus een hectische beginfase. Verstappen weet dat Vettel niet ten koste van alles zijn leidende positie zal verdedigen. De Ferrari-coureur aast immers op de wereldtitel en het is vooral cruciaal dat hij Hamilton, de leider in het WK-klassement, verslaat. Daar ligt een kans voor Verstappen, die na een rotseizoen weinig te verliezen en alles te winnen heeft."

"Eén ding is nog wel cruciaal: de Red Bull-coureurs moeten elkaar niet in de wielen rijden. In Hongarije hielp Verstappen door een iets te agressieve start de kansen van hem en Ricciardo om zeep. De teamleiding zal er alles aan doen om een herhaling van dat scenario te voorkomen."

Is deze race de laatste strohalm om het teleurstellende seizoen nog een beetje glans te geven?

"Normaal gesproken wel. De kansen lagen dit jaar vooral op de trage, bochtige circuits. In Monaco en Hongarije is het niet gelukt. In Singapore aast Verstappen dus op minstens een podiumplek en hij droomt van een zege. En dan wel een zege op eigen kracht en niet zoals de overwinning van Ricciardo in Azerbeidzjan: met een dosis mazzel."

Max Verstappen bij de GP van Singapore

"In de resterende zes grands prix zal winnen een stuk lastiger worden. De verwachting is dat die circuits Mercedes en Ferrari beter liggen. Red Bull Racing is weliswaar een stuk competitiever dan in het begin van dit seizoen, maar op vermogen komen ze nog steeds tekort."

"Anderzijds, een zondagse regenbui kan alles veranderen. We weten sinds Brazilië (2016) en China (2017) dat Max Verstappen als geen ander huis kan houden in lastige omstandigheden."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl