Populaire YouTuber PewDiePie laat zich opnieuw racistisch uit

Getty Images

PewDiePie, met 57 miljoen abonnees de populairste YouTuber ooit, heeft opnieuw een racistische opmerking gemaakt. Tot ongenoegen van een game-ontwikkelaar, die niet meer in verband wil worden gebracht met de uitlatingen van PewDiePie.

Felix Kjellberg, zoals PewDiePie echt heet, speelt games en geeft daarbij commentaar. Hij laat geĆÆnteresseerden meekijken via zijn YouTube-kanaal.

De 27-jarige Zweed zei afgelopen weekend tijdens een uitzending "wat een fucking nigger". Omdat het een livestream was kon PewDiePie dat niet meer terugdraaien en hoorden duizenden kijkers de racistische opmerking. Korte tijd later zei hij dat hij het niet zo bedoeld had.

Het bewuste fragment uit de livestream

Sean Vanaman, van gamebedrijf Campo Santo, reageert op Twitter. "Ik word er ziek van dat dit kind steeds meer kansen krijgt om geld te verdienen met wat wij maken", zegt Vanaman.

"Hij is een racist, hij is een verspreider van verachtelijke troep." Vanaman eist dat PewDiePie alle video's waarin hij games speelt van het gamebedrijf offline haalt.

Dit is niet de eerste rel rond PewDiePie. Zo werd zijn Twitter-account vorig jaar tijdelijk geblokkeerd nadat hij over een andere bekende YouTuber had gezegd dat deze zich bij de Islamitische Staat had aangesloten.

En Disney brak begin dit jaar ook met de ster. PewDiePie had negen video's gepubliceerd met antisemitische 'grappen' en nazi-afbeeldingen. Disney is eigenaar van Maker Studios, het bedrijf dat de zakenbelangen van PewDiePie behartigde.

14,5 miljoen dollar

Volgens onderzoeksbureau NeoReach verdiende Kjellberg in 2016 zo'n 14,5 miljoen dollar met zijn YouTube-kanaal. Zijn video's werden vorig jaar in totaal 14,7 miljard keer bekeken. 78 procent van zijn publiek is onder de 20 jaar.

Impact als rolmodel

Uit een onderzoek van Google bleek dat voor millenials die veel online video's bekijken, YouTube-sterren meer invloed hebben dan 'traditionele' beroemdheden. "Dit komt doordat YouTubers vaker interactief zijn met hun doelgroep, wat een sterkere impact heeft op hun gedrag", zegt universitair hoofddocent Thijs Broekhuizen van de Rijksuniversiteit Groningen, onder andere gespecialiseerd in social influence.

"Bij pubers is de invloed van vrienden en andere rolmodellen heel sterk, ze willen graag net zo als die ander zijn", zegt neurowetenschapster Laura Rigter van de Hersenstichting, gespecialiseerd in het puberbrein.

"Ze zetten zich in die leeftijd graag af tegen onder andere hun ouders, waarbij ze verschillende gedragingen van hun rolmodel kunnen kopiƫren. Maar pubers hebben even goed gezond verstand, dus het is niet zo dat ze alles doen wat hun rolmodel doet".