Een reclamebord op Amsterdam Centraal in 1992, zonder slimme camera
NOS NieuwsAangepast

Billboardcamera's op Amsterdam Centraal voorlopig uit

Reclame-exploitant Exterion zet zijn billboardcamera's voorlopig uit. Dat gebeurt vanwege de "ontstane commotie". De billboardcamera's werden onder meer gebruikt op station Amsterdam Centraal.

De camera's werden gebruikt om statistieken te verzamelen, zoals hoeveel mensen naar een reclamebord keken en hoelang. Ook werd de leeftijd van 'kijkers' ingeschat, evenals het geslacht.

De inzet van camera's leidde tot opschudding toen een oplettende twitteraar er een opmerkte. De Autoriteit Persoonsgegevens kondigde een onderzoek aan.

We maken nu een pas op de plaats.

Exterion

Het bedrijf zegt dat het niet goed genoeg heeft gecommuniceerd. "We maken nu een pas op de plaats."

Hoelang de camera's uit blijven staan, is onduidelijk. "Daar gaan we even goed over nadenken", aldus een woordvoerder. "Een optie is ook dat ze uit blijven staan."

De beelden werden niet bewaard, bezweert Exterion. De tellingen waren volgens dat bedrijf volledig anoniem en niet tot individuele personen te herleiden.

Duur

Overigens stond het grootste deel van de camera's al uit. De analysesoftware is duur, zei een woordvoerder Exterion, en daarom werd die maar op een deel van de reclameborden ingezet. 35 van die borden stonden op station Amsterdam Centraal.

De NS zat niet achter de beslissing om de camera's uit te schakelen, laat het bedrijf weten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl