Luchtvaartsector klaagt in Tweede Kamer over Schipholbeleid
De luchtvaartsector roept de politiek op haast te maken met nieuwe afspraken over welke maatschappijen op Schiphol en de regionale luchthavens mogen vliegen. Het huidige luchtvaartbeleid deugt niet, zegt de sector.
Ondanks de afspraken uit 2008 loopt Schiphol vol met prijsvechters uit andere landen. En die dragen weinig tot niets bij aan de Nederlandse economie, zeggen de grote luchtvaartmaatschappijen.
De Tweede Kamer nodigde vertegenwoordigers uit de hele sector uit om hun mening te geven over de problemen rond Schiphol en om met oplossingen te komen.
De wereld om ons heen verandert in een rotvaart.
Directeur Hofman van reisorganisatie TUI vindt de afspraken uit 2008 totaal achterhaald. "Toen haalden we nog dvd's bij de videotheek, mocht je overal roken en ging om acht uur stipt het journaal aan", zegt hij. "De wereld om ons heen verandert in een rotvaart."
Een eerlijke selectie van maatschappijen is nooit van de grond gekomen, zeggen de maatschappijen. En het aantal vliegbewegingen is inmiddels niet meer relevant.
Directeur Vet van Easyjet ziet de toekomst in nieuwe, grotere vliegtuigen die schoner en stiller meer mensen tegelijk kunnen vervoeren. De maatschappijen die daarin investeren moeten volgens hem voorrang krijgen.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) en de andere vakbonden voegen daaraan toe dat maatschappijen die personeel uitbuiten en de mensenrechten niet respecteren helemaal geen toegang zouden moeten krijgen.
De luchthaven Lelystad had er al moeten zijn.
Vakantievlieger Corendon, die volgens de afspraken uit 2008 zijn vluchten van Schiphol naar de kleinere regionale vliegvelden moet verplaatsten, voorziet een financiële catastrofe als de overheid niet ingrijpt.
De regionale luchthavens lopen namelijk ook vol. "Luchthaven Lelystad had er al moeten zijn", zegt topman Van der Heijden. "Nu wordt het 2019 en dan ook nog met minimale capaciteit."
Ook Transavia wil best de korte vakantievluchten naar Lelystad verplaatsten. "Maar we weten de openingstijden nog niet eens", zegt operationeel manager De Ruiter. "Of waarnaar we kunnen uitwijken met een defect toestel."
De Nederlandse top van KLM is al langer ontevreden over de selectie van maatschappijen en geeft Schiphol daar de schuld van. Kostbare plekken voor lange afstandsvluchten van KLM worden toegewezen aan vakantieprijsvechters, zegt directeur De Groot.
Het is vijf voor twaalf.
"We moeten nu actie ondernemen en niet wachten tot Lelystad klaar is", zegt hij. "Het is vijf voor twaalf." Hij wil dat de overheid duidelijk kiest voor de KLM als nationale maatschappij en Schiphol als 'internationale hub' voor een belangrijke positie in de wereldeconomie.
Het capaciteitstekort van Schiphol heeft nu al gevolgen. Vanaf oktober blijken minder vluchten beschikbaar te zijn voor vrachtverkeer. Dat kan economische schade opleveren voor Nederlandse bedrijven die afhankelijk zijn van uitvoer en invoer via Schiphol.
De Tweede Kamerleden gaan nu nadenken over alle opmerkingen en ideeën. Het dossier wordt hoe dan ook een belangrijke taak voor het nieuwe kabinet.