Een vrachtvliegtuig van AirBridge Cargo ANP

De transportsector is bang voor economische schade voor Nederlandse bedrijven die afhankelijk zijn van uitvoer en invoer via Schiphol, nu er vanaf oktober minder vluchten beschikbaar blijken te zijn voor vrachtverkeer.

Volgens een inventarisatie van brancheorganisatie Air Cargo Netherlands (ACN) daalt het aantal vrachtvluchten waarschijnlijk met 18 procent. De sector vreest een 'logistieke nachtmerrie' en een verlies van duizenden banen als vrachtvervoerders moeten uitwijken naar regionale luchthavens. Klanten gaan daarop misschien wel kiezen voor levering via grote buitenlandse vliegvelden.

Vandaag wordt in de Tweede Kamer met betrokkenen gesproken over de capaciteit op Schiphol.

Daar geldt de regel dat elke luchtvaartmaatschappij net zoveel slots (landingen of starts) krijgt toegewezen als het seizoen daarvoor, mits ze het vorige seizoen 80 procent van de toegewezen slots daadwerkelijk hebben gebruikt. Als een luchtvaartmaatschappij te vaak een slot niet benut of te laat vertrekt, verliest het zijn rechten op die plekken en komen ze beschikbaar voor andere luchtvaartmaatschappijen.

Niet op schema

Een aantal vrachtvliegers komt hierdoor in de problemen. Ze vliegen doorgaans veel vaker niet op schema dan passagiersvliegtuigen, omdat ze afhankelijk zijn van geleverde vrachten en niet te maken hebben met de wensen van reizigers.

Tot nu toe had de 80 procent-regel weinig gevolgen voor de vrachtvliegers, omdat er altijd voldoende slots waren. Nu dit seizoen voor het eerst het plafond van 500.000 slots is bereikt, krijgen luchtvaartmaatschappijen die niet op schema vliegen dus niet automatisch hun slots terug.

Sommige vrachtvliegers hadden hier rekening mee gehouden en vlogen afgelopen seizoen daarom op tijd, maar veel anderen niet. Onder meer Singapore Airlines, Emirates en China Southern ontdekten deze zomer tot hun schrik dat ze een groot aantal van hun slots zijn kwijtgeraakt.

Het gaat om 2000 tot 3000 mensen, alleen al op Schiphol, die hun baan zullen kwijtraken.

Henk-Jan van Keulen, vrachtvervoerder AirBridge Cargo

En dus trekken ACN, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de branchevereniging van logistieke bedrijven Evofenedex aan de bel. Ze zijn bang dat bijvoorbeeld bloemen- en hightechbedrijven zullen gaan uitwijken naar het buitenland.

"Wij brengen nu 2000 ton vracht per week Nederland binnen en we voeren 1500 ton per week uit. De capaciteit voor klanten zal een stuk kleiner worden, zeker omdat niet alleen wij maar ook de andere vrachtvervoerders op Schiphol zijn getroffen", zegt Henk-Jan van Keulen van AirBridge Cargo. "Dat gaat gepaard met banenverlies. Het gaat om 2000 tot 3000 mensen, alleen al op Schiphol, die hun baan zullen kwijtraken."

Ook bij bloemenconglomeraat Royal FloraHolland maken ze zich zorgen. "Er zijn kapers op de kust. Denk aan België en Duitsland, daar zien ze onze bloemen graag aankomen op hun luchthavens", zegt logistiek manager Edwin Wenink.

Geen uitzonderingen

De slotcoördinator, die verantwoordelijk is voor de verdeling van de slots, erkent het probleem maar zegt niets anders te kunnen doen dan de regels toe te passen. De Europese wetgeving die de basis vormt van het toewijzen van slots geeft op dit moment geen ruimte voor uitzonderingen.

De transportsector heeft nu alle hoop gevestigd op een klein aantal slots dat andere luchtvaartmaatschappijen hebben teruggegeven. Die worden op 15 september opnieuw door de slotcoördinator verdeeld.

Maar niet alleen de vrachtvliegers azen op die plekken: ook luchtvaartmaatschappijen die deels of alleen maar passagiers vervoeren willen graag vaker vliegen vanaf Schiphol. De kans dat de slots allemaal aan vrachtvliegers ter beschikking worden gesteld is daarom klein.

STER reclame