Piloten in de cockpit van een Boeing 747 ANP

De Nederlandse luchtvaartvakbonden zijn bang dat Nederlandse piloten en cabinemedewerkers hun baan verliezen als Schiphol de komende jaren mag doorgroeien. "Ongebreidelde groei van Schiphol is vooral goed voor luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten en buitenlandse budgetmaatschappijen, die onze banen stelen", zegt Joost van Doesburg van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers namens de bonden.

De luchthaven bereikt dit jaar waarschijnlijk de afgesproken grens van 500.000 vluchten per jaar, en wil op termijn graag doorgroeien. De vakbonden zijn daar sceptisch over. Ze vrezen dat als er meer vluchten op Schiphol beschikbaar komen, die vooral gaan naar snelgroeiende buitenlandse luchtvaartmaatschappijen.

Staatssteun

Volgens Van Doesburg heeft Schiphol de afgelopen jaren die snelle groeiers met 'open armen ontvangen'. Vooral de groei van vluchten van maatschappijen uit het Midden-Oosten (Emirates, Qatar Airways en Etihad) stoort de vakbonden: "Het maakt Schiphol niet gek veel uit of maatschappijen het niet nauw nemen met mensenrechten, werknemers uitbuiten of miljarden aan staatssteun ontvangen." Het leidt volgens de bonden tot oneerlijke concurrentie, waardoor op termijn vele Nederlandse banen verloren kunnen gaan.

Ook heeft Schiphol volgens de bonden te weinig gedaan om te voorkomen dat de luchthaven volgroeide met vooral vakantievluchten. Van Doesburg spreekt van wanbeleid. "In plaats van effectief selectiviteitsbeleid gericht op vluchten die economische meerwaarde op zouden leveren, zijn er massaal pretvluchten toegelaten."

Zwanger

Groei van Schiphol kan volgens de bonden alleen als er strengere criteria komen, en dan nog slechts mondjesmaat. "Als er geen effectief selectiviteitsbeleid komt, maar het aantal vluchten wel toeneemt, dan wordt dit opnieuw door Schiphol opgevuld met vliegbewegingen waar wij niet echt op zitten te wachten en die niets bijdragen aan de BV Nederland."

De bonden willen dat er strenger gekeken wordt naar arbeidsomstandigheden van werknemers: "Maatschappijen die ontslag hebben staan op zwanger worden, dienen niet feestelijk op Schiphol onthaald te worden". Ook zouden maatschappijen die staatssteun ontvangen niet op Schiphol mogen vliegen, en zouden vakantievluchten moeten uitwijken naar regionale vliegvelden.

Luchthaven Schiphol wil tot aan de hoorzitting, die de Tweede Kamer donderdag over dit thema houdt, niet reageren.

STER reclame