Leden van de pressiegroep 'Stop de Kindermoord' bieden een petitie aan op het Binnenhof ANP

E-bikes, scooters, brommers, auto's en een stoet met fietsende kinderen: naar school fietsen wordt steeds gevaarlijker, zo blijkt vandaag uit cijfers van onderzoeksbureau VIA. De eerste helft van dit jaar raakten bijna 3100 kinderen betrokken bij een ongeluk; in 2014 was dat nog 2600.

Het is niet de eerste keer dat het aantal verkeersongelukken significant stijgt. In de jaren zeventig kostte het verkeer per jaar 3300 mensen het leven, waaronder meer dan 400 kinderen. Boze burgers richtten vervolgens een burgeropstand op, onder het motto 'Stop de Kindermoord'.

"Die vroeg aandacht voor kinderen en andere zwakkere weggebruikers in het verkeer", vertelt Marco te Brömmelstroet, docent Urban Planning aan de Universiteit van Amsterdam. "Dat werkte: de politiek besloot dat het anders moest."

"Nu staan we weer op zo'n punt", vindt hij. "We weten best welke maatregelen werken, maar dan moet de politiek er wel voor kiezen."

De leden van 'Stop de Kindermoord' houden een autovrije buitenspeeldag ANP

Erik Donkers, directeur bij verkeersonderzoeksbureau VIA, snapt de vergelijking van Te Brömmelstroet. "De verkeersveiligheid vraagt de laatste jaren nieuwe aandacht. Waar ze in de jaren zeventig achterliepen met de wegenbouw, hadden we de afgelopen jaren geen idee hoe en waar ongelukken plaatsvonden."

Dat is nu te merken aan de verkeersveiligheid. "We hebben jarenlang in de top drie gestaan van de veiligste landen ter wereld. Nu staan we slechts in de top negen."

Scholieren krijgen vaker een fietsongeluk

Rotondes

Toch zijn er ook veel dingen veranderd ten opzichte van veertig jaar geleden, merkt Egbert-Jan ten Hasselt, landelijk projectmanager infrastructuur van de politie. Zo volstaan de maatregelen die na 'Stop de Kindermoord' werden doorgevoerd allang niet meer. "In de jaren zeventig lag het voornamelijk aan gevaarlijke kruispunten. Daarom werden er bijvoorbeeld rotondes gebouwd."

"Nu is de oplossing veel complexer. We moeten per gemeente bekijken welke aanpassingen er gedaan kunnen worden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daar hebben we nog veel meer data-analyse voor nodig."

Wat precies moet veranderen, daarover verschillen de meningen. "Voer bijvoorbeeld meer zones in waar maximaal 30 km per uur mag worden gereden", stelt Te Brömmelstroet voor. "Of laat geen vrachtwagens meer rijden op de wegen op de school-spitstijden."

Burgerappèl

Donkers denkt aan andere, zwaardere maatregelen. "Laat de school wat later beginnen, zodat de ochtendspits niet samenvalt met de stoet fietsende scholieren. Dat is vrij ingrijpend, ja." Lachend: "Om dat doorgevoerd te krijgen, is minstens een burgerappèl nodig zoals in de jaren zeventig."

STER reclame