Een Japanse persing van het Beatle-album Let it Be in een platenzaak in Tokio AFP

Eén van de grootste muziekmaatschappijen ter wereld, Sony Music, gaat zelf weer lp's persen. Door de sterk gestegen vraag naar vinyl brengt het bedrijf ook versneld oud materiaal opnieuw uit op lp, bevestigt Frank Bloemen van Sony Music een bericht in vakuitgave Entertainmentbusiness.nl.

Sony maakt daarbij gebruik van een oude lp-fabriek in Japan die weer wordt opgestart. Bloemen: "De afgelopen jaren hadden we het persen uitbesteed. Die perscapaciteit kon steeds minder aan de gestegen vraag voldoen. Nu wordt de lp weer zo interessant, dat we de productie weer in eigen hand nemen."

Bij de drie grote maatschappijen in de muziekindustrie - Sony, Universal en Warner - ligt de omzet van de ouderwetse lp inmiddels op 12 procent. "Vinyl zorgt voor een mooi aandeel binnen onze fysieke omzet, afhankelijk van de titel soms wel 30 procent", aldus marketing-directeur Ewoud van de Kamp van Warner Music.

De hype voorbij

Entertainmentbusiness.nl sprak met de grote maatschappijen over het fenomeen lp. Retailmanager Dennis van Tetering van Universal denkt dat de lp de hype wel voorbij is. "Er zijn winkels die al meer dan 50 procent van hun omzet uit vinyl halen."

Ook Sony Music acht de kans aanwezig dat de lp in de toekomst weer populairder wordt dan de cd: "Met de heropleving worden ook nieuwe titels op vinyl uitgebracht."

Grote releases die er de komende maanden op lp aan zitten te komen, zijn onder anderen een speciale editie van Out of the Blue van ELO, het nieuwe album van Arcade Fire, de serie Golden Years of Dutch Pop Music en het nieuwe album van The War on Drugs. Van de Kamp: "De helft van de fysieke releases van The War on Drugs wordt uitgebracht op lp, zo'n 4000 stuks. Daarvan 1000 op speciaal groen vinyl."

Bij Sony komt het gehele oeuvre van de onlangs overleden Leonard Cohen opnieuw uit op lp, evenals werk van George Michael, Bob Dylan en Jimi Hendrix. Het gaat om oplages van tussen de 500 tot 1000 exemplaren. "Het is een nieuwe groeimarkt", zegt Bloemen. "Wat klinkt dat raar hè? Lp, nieuwe groeimarkt."

Nostalgie

De muziekindustrie lijkt verrast dat de opmars van de lp doorzet, zo blijkt uit reacties op Entertainmentbusiness.nl: zoveel aandacht in deze digitale tijden voor een analoog product als vinyl. Van Tetering van Universal: "Het heeft waarschijnlijk te maken met beleving en in mindere mate met nostalgie. We weten namelijk dat relatief veel jonge mensen vinyl kopen en die zijn simpelweg te jong om er nostalgische gevoelens bij te hebben."

Volgens Sony gaat het om de tastbaarheid, de fysieke vorm van muziekproducten: "En dat is steeds vaker de lp dan de cd. Afgezien daarvan is het kopen van vinyl ook een persoonlijk statement naar je omgeving."

Niet alles op lp

Hoewel de grote maatschappijen het belang van vinyl weer onderkennen, brengen zij niet alle nieuwe albums uit op lp. Daarbij wordt verder gekeken dan de verwachte verkoopaantallen.

"Vaak is het ook de wens van de artiest om zijn album uit te brengen op lp", zegt Van Tetering. "Verder lijken classic albums uit de jaren 60, 70 en 80 - en ondertussen ook steeds meer de jaren 90 - allemaal interessant voor vinyl."

Muziekcassette

Vorige week kwam naar buiten dat zelfs de muziekcassette weer bezig is een plekje te veroveren in de harten van de muziekliefhebber. De enige cassettebandjesfabriek van Nederland komt na 30 jaar in andere handen. Een ex-werknemer van Philips, Thomas Bauer, denkt serieus te kunnen gaan verdienen met de verkoop van 20.000 cassettes per jaar of zelfs meer.

Ziet Frank Bloemen van Sony Music ook brood in de cassette, de C-90-bandjes? "Wat er nu met de lp gebeurt, zou zomaar ook met de muziekcassette kunnen gebeuren. Ik sluit niks meer uit. Ik zal nooit meer zeggen: Het gaat niet gebeuren. Blijkbaar zijn iTunes en Spotify toch hele andere manieren om muziek te luisteren en mist de consument daar iets bij."

STER reclame