NOS NieuwsAangepast

Veiliger of niet: de damesfiets rukt sowieso al op

  • Jan Talens

    redacteur Online

  • Jan Talens

    redacteur Online

Veilig Verkeer Nederland (VVN) waarschuwt vooral senioren en jonge vaders om de herenfiets te laten staan. Bij het op- en afstappen zouden er meer ongelukken gebeuren vanwege de stang op het herenmodel. Moet de stang nu in de ban?

"Er zijn twee redenen voor onze waarschuwing", zegt José de Jong van VVN. "Als vaders met jonge kinderen in zitjes achterop de fiets met hun been over de fiets heen zwaaien, kan dat kind van de fiets vallen of valt de fiets om. En daarnaast horen we regelmatig dat ouderen last hebben van ongelukken vanwege de stang."

De VVN heeft naar Zweeds onderzoek gekeken. Daaruit blijkt dat ongelukken met een herenfiets vaker resulteren in een val waarbij het hoofd als eerste de grond raakt. Bij een ongeluk met een damesfiets raakt de heup of schouder als eerst de grond en dat scheelt in letsel.

Officiële cijfers van ongelukken met dames- en herenfietsen in Nederland zijn er niet. "De politie houdt niet bij of bij het ongeluk een dames- of herenfiets betrokken was", zegt De Jong. Ze benadrukt ook dat het een advies is, geen verplichting. "Misschien dat mensen er bij een volgende aanschaf rekening mee houden."

Een typisch zomerbericht

"Een typisch zomerbericht", zo omschrijft Peter van der Knaap, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), het advies over de herenfiets. Zijn organisatie heeft onderzoek gedaan naar de redenen voor ongevallen bij vijftig-plussers. "Denk dan bijvoorbeeld aan een verkeerd afgesteld zadel, dat vaak te hoog staat. Maar ook de stabiliteit van de fiets, vooral vanwege het gewicht van elektrische fietsen, speelt vaak een rol. Net als slechte remmen en niet goed opletten."

Van der Knaap is niet tegen een keuze voor de damesfiets. "Kiezen voor een damesmodel, zeker als je oud bent, kan helpen. Maar het is een vrije keus. De herenfiets is ook Nederlands erfgoed."

Veiliger of niet, uit de verkoopcijfers blijkt dat er veel meer damesfietsen verkocht worden. Op Marktplaats bijvoorbeeld is de handel in damesfietsen ongeveer anderhalf keer zo groot als die in herenfietsen. Dat geldt voor zowel tweedehandse als nieuwe fietsen.

Ook de fietsenbranche ziet die trend, zegt Erik de Geus, financieel directeur van de Dynamo Retail Group. Zijn bedrijf behoort tot grootste fietsverkopers van Nederland. "Twee op de drie verkochte fietsen zijn damesfietsen. Dat komt deels omdat er meer vrouwelijke fietsers zijn, maar we zien ook steeds meer heren op een damesfiets stappen. Dat heeft te maken met het gemak."

Het advies van Veilig Verkeer Nederland volgt dus eigenlijk de trend: de damesfiets rukt al op.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl