Auto's van Rijkswaterstaat bij een incident op de Van Brienenoordbrug op de A16
NOS Nieuws

Meeste incidenten op Rotterdamse snelwegen

Op de snelwegen rond Rotterdam heeft het verkeer het vaakst te maken met incidenten. Volgens De Telegraaf vonden daar in de eerste vijf maanden van dit jaar al 5000 incidenten plaats waarbij een weginspecteur of bergingsbedrijf aan te pas moesten komen.

De havenstad blijft daarmee andere regio's ver voor. Ter vergelijking: bij Amsterdam vonden in dezelfde periode 2500 incidenten plaats en bij Utrecht 2300.

Volgens Rijkswaterstaat klopt het beeld dat de Telegraaf schetst. "Maar concrete aantallen hebben we niet. Het is bij Rotterdam drukker dan in andere regio's. Dus zijn er inderdaad ook meer incidenten", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. "Doordat de economie aantrekt, wordt het ook weer drukker. En in Zuid-Holland is er door de Rotterdamse haven veel goederenvervoer."

In de krant wordt onder meer de slechte staat van de A20, die aan de noordkant van Rotterdam ligt, aangevoerd als een oorzaak van de vele incidenten. Maar dat is volgens Rijkswaterstaat niet terecht. "De Nederlandse snelwegen zijn niet onveilig, als er sprake is van slijtage of een kapot wegdek dan repareren we dat direct."

Statiegeldwielen

Rijkswaterstaat heeft een aantal maatregelen genomen om snelwegen na ongelukken zo snel mogelijk weer vrij te maken. Zo zijn bergers uitgerust met zogenoemde statiegeldwielen. "Dat betekent dat een berger elf verschillende velgen en banden bij zich heeft. Daarmee kan hij een vrachtwagen met een lekke band snel helpen en naar een veiligere plek brengen, zodat het overige verkeer minder oponthoud heeft."

Ook is er een proef met weginspecteurs die boetes mogen uitschrijven aan bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs die een rood kruis negeren of op de vluchtstrook geparkeerd staan.

Daarnaast wordt er sinds 2015 getest met weginspecteurs met een blauw zwaailicht en sirene op hun auto. "Die hebben als doel om zo snel mogelijk bij een incident te zijn, zodat de weg weer snel vrij is. De ervaringen tot nog toe zijn heel positief en we hopen de proef verder te kunnen uitbreiden."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl