'Over zeven jaar is de elektrische auto per kilometer goedkoper'

ANP
Geschreven door
Achille Prick
Redacteur Economie

Over zeven jaar is de elektrische auto in het gebruik goedkoper dan een auto waar benzine of diesel in moet. En in 2035 worden er alleen nog maar elektrische auto's verkocht. De auto's met klassieke verbrandingsmotoren zullen uit het straatbeeld verdwijnen. Dat voorspelt het economisch onderzoeksbureau van ING over de opmars van de elektrische auto.

"De ontwikkeling van de batterijen voor die auto's gaat nu heel snel", zegt econoom Max Erich van ING. "Ze worden flink goedkoper en je kunt er langer mee rijden. Dat is voor de consument heel belangrijk als hij voor de keuze staat om een elektrische auto aan te schaffen. Bij een actieradius van 400 tot 500 kilometer en liefst meer wordt het interessant en dat zit er nu echt aan te komen."

Trendsetter Tesla heeft vorige week de eerste auto's van zijn nieuwe model 3 in productie genomen. Een goedkopere variant, maar naar verwachting gaat die nog steeds tussen de 30.000 en 35.000 euro kosten. Ook Opel maakte reclame met de Opel Ampera-E als betaalbare elektrische auto, maar die kost ook nog steeds ruim 40.000 euro.

Aanschafprijs

"Op de aanschafprijs zelf kunnen elektrische auto's voorlopig nog niet direct concurreren", zegt ING-econoom Erich. "Maar als het om de kosten per gereden kilometer gaat, zijn elektrische auto's vanaf 2024 voordeliger dan benzine- of dieselauto's. In die berekening zitten de afschrijving, oplaadkosten, onderhoud en reparaties."

Die kostprijs per kilometer wordt volgens ING steeds belangrijker. "Omdat we verwachten dat steeds meer mensen gaan leasen, ook als particulier. En ook samen een auto delen lijkt steeds populairder te worden. Dan is de aanschafprijs minder interessant. Wij denken dat de Europese verkopen rond 2035 volledig elektrisch zijn."

1/6Tesla Model 3 Tesla
2/6Nissan Leaf Nissan
3/6Volkskwagen I.D. Volkswagen
4/6Opel Ampera-E Opel
5/6BMW i3 BMW
6/6Mitsubishi Outlander Mitsubishi

Tesla: Bij de pionier rollen sinds vorige week de eerste exemplaren van de Tesla Model 3 van de band, die binnenkort aan de eerste Amerikaanse klanten worden geleverd. Kost zo'n 31.000 euro. Haalt 350 km op een volle batterij.

Renault-Nissan: Heeft met de Nissan Leaf en de Renault Zoe twee auto's op de markt waarmee je met volle batterij 200 tot 300 kilometer kunt rijden. In september komt de nieuwe Leaf met een groter bereik. Nissan is ook al ver met laden zonder kabel.

Volvo: Wil vanaf 2019 alle nieuwe modellen alleen nog in elektrische of semi-elektrische uitvoering maken.

Volkswagen: Door het dieselschandaal heeft Volkswagen de ontwikkeling van elektrisch rijden onbedoeld in een hogere versnelling gegooid. Heeft al jaren de e-Golf op de markt. De eerste VW die nieuw is ontworpen als elektrische auto is de I.D. en moet in 2020 in productie gaan.

Mercedes: Komt nu ook met elektrische cabrio. Stopt met Chinese partner 645 miljoen euro in de ontwikkeling van batterijen.

Ford: wil de komende vijf jaar dertien nieuwe modellen op de markt brengen.

Peugeot-Opel: Peugeot heeft Opel overgenomen voor de kennis van elektrisch rijden. De Ampera-E moet het gaan doen, ruim 40.000 euro.

BMW: Ruim 5 miljard euro die bedoeld waren voor ontwikkeling verbrandingsmotoren gaat nu naar ontwikkeling elektrische auto's. Wil Tesla aanvallen met elektrische versie van BMW3. Heeft al de i3 op de markt.

Audi: 30 procent van onderzoeksgeld gaat inmiddels naar elektrisch. Audi wil in 2018 een SUV op de markt hebben die 500 kilometer kan rijden met de batterij.

Porsche: In 2020 moet E-model van de band rollen, daarvoor wil Porsche 1400 man extra personeel aannemen. Porsche investeert 700 miljoen euro in Mission-E.

Mitsubishi: Koploper in semi-elektrische auto's. Veel leaserijders namen de Outlander. Volledig elektrisch ontbreekt nog in de collectie.

De doorbraak van elektrisch rijden heeft grote consequenties voor de auto-industrie en dan vooral de toeleveranciers. Een auto met verbrandingsmotor telt zo'n 1400 belangrijke onderdelen, een elektrische auto slechts 200. "Europa was altijd heel goed in verbrandingsmotoren, maar dat concurrentievoordeel gaat verdwijnen door de opmars van de elektrische auto", zegt onderzoeker Erich van ING. "De batterij is een essentieel onderdeel van de elektrische auto en die ontwikkelingen en productie vinden vooralsnog vooral plaats in Aziƫ en Amerika."

Nederland telt enkele honderden bedrijven die leveren aan de auto-industrie, vooral aan Duitse merken. De gezamenlijke omzet is ruim 9 miljard euro en er werken zo'n 40.000 mensen in de autosector.

Bedrijven kunnen profiteren van de overschakeling naar elektrisch

Merel Stikkelorum ging langs bij E-traction in Apeldoorn. Dat bedrijf is al jaren bezig met de ontwikkeling van een elektromotor in het wiel, in plaats van onder de motorkap.

Volgens Jan Wouters van branchevereniging AutomotiveNL is de overgang naar elektrisch zeker niet alleen een bedreiging. "Meerdere bedrijven hebben inmiddels de draai al gemaakt. Ze richten zich op producten die nodig zijn voor elektrische auto's. Daar ligt de toekomst."

Prodrive Technologies in Son maakte ook die keuze. "Vijf jaar geleden besloten we ons ook te gaan richten op elektrische auto's", zegt Thomas van Schijndel, verkoop- en marketingmanager. "We ontwikkelen nu een mogelijkheid om de auto draadloos op te laden. Inmiddels hebben we contracten gesloten met diverse grote automerken waar we aan gaan leveren."

Dat gaat Prodrive naar verwachting 100 tot 200 miljoen euro extra omzet opleveren. "En we zien nog flinke groeikansen. Het grootste probleem is het personeel. We hebben nu zo'n duizend mensen hier werken, dat moet in een paar jaar tijd verdubbelen. Maar goede software-ontwikkelaars liggen niet voor het oprapen."