Max Verstappen in Oostenrijk
NOS SportAangepast

Verstappen vreest dat de regen te laat komt

  • Louis Dekker

    commentator F1

  • Louis Dekker

    commentator F1

Door een aanvaring tussen de dominante Mercedes-kemphanen Lewis Hamilton en Nico Rosberg kreeg Max Verstappen vorig jaar in Oostenrijk een cadeautje in de slotfase: hij werd verrassend tweede.

Of dat vandaag weer lukt? Zijn vijfde startplek belooft weinig goeds, maar wellicht zijn de weergoden hem goed gezind.

60 procent kans

Het is de hele week al heet en broeierig op de Red Bull Ring, het circuit bij Spielberg. Er hangt iedere dag onweer in de lucht, maar echt spookweer met donderslagen en bliksemschichten is tot nu toe achterwege gebleven.

Uitgerekend voor de racedag is de voorspelling dat de wolken vroeger boven het circuit komen te hangen. De lokale weerman voorspelt namelijk 60 procent kans op regen tijdens de grand prix.

Esteban Ocon rijdt rond onder de donkere wolken in Oostenrijk

"Van mij mag het gaan plenzen. Het is altijd leuk als de weergoden een handje komen helpen. Ik houd ervan", zegt Verstappen. "Als het droog blijft, is Mercedes te snel voor ons en Ferrari waarschijnlijk ook. Ik ben trouwens bang dat de regen te laat komt, maar misschien valt het mee."

Ook Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo hoopt op donkere wolken. "Niet zozeer omdat het in ons voordeel is hoor, want de omstandigheden zijn dan voor iedereen hetzelfde. Ik houd vooral van regen, omdat het kansen biedt die we anders niet krijgen."

Opgewekte Ricciardo

Ricciardo is na zijn verrassende zege in Azerbeidzjan nog opgewekter dan normaal. "Ik heb daar veel mazzel gehad, maar we hebben als team ook echt stappen gezet. We zijn er nog niet, maar het scheelt niet veel meer."

Blijft het droog, dan zijn Valtteri Bottas en Sebastian Vettel volgens Ricciardo niet te kloppen. "Hamilton achter ons houden zal lastig zijn. Ik denk wel dat we Kimi Räikkönen kunnen aanvallen."

Verstappen is minder optimistisch dan de Australiër. "Het podium halen, gaat heel lastig worden hier. Maar misschien gebeurt er iets waar we van kunnen profiteren."

Carlos Sainz in actie op het circuit van Oostenrijk

Aan morele steun heeft Max Verstappen in Oostenrijk geen gebrek. Het wemelt in Spielberg van de Nederlanders. "Het is bijna een thuisrace voor hem", zegt Jeroen Huis in 't Veld van reisbureau Sportstadion.

"We hebben hier 8.000 klanten. Ruim de helft zit bij elkaar op een speciale Verstappen-tribune, meteen na de eerste bocht." Er was volgens Huis in 't Veld een run op de kaartjes. "Binnen twee dagen was alles op. Dat komt omdat deze race relatief betaalbaar is."

14 uur in de bus

De laatste bussen met Verstappenfans zijn vanochtend pas gearriveerd in Spielberg. "Dat zijn mensen die alleen voor de race komen. Ze hebben veertien uur in de bus gezeten en moeten na de race meteen weer 14 uur terug. Dus dat zijn diehards. Gelukkig is er de hele dag genoeg actie hier."

Max Verstappen zoekt de fans even op in Oostenrijk

Het reisbureau wilde de Verstappen-tribune zo oranje mogelijk maken, maar dat lukt niet helemaal. "We hebben iedereen een oranje Max-shirt gegeven, maar sommigen willen 'm als collector's item bewaren. Ik hoop dat ze m wel allemaal tijdens de race dragen want dat oogt fantastisch. Het straalt saamhorigheid uit."

Het is sowieso al een beetje een thuisrace voor Verstappen: zijn werkgever Red Bull is eigenaar van het circuit dat vroeger als Zeltweg, A1-Ring en Österreichring door het leven ging.

Geen voordeel

Toch levert het geen thuisvoordeel op. Ironisch genoeg is twee derde van het circuit namelijk vol gas en juist dat is in het nadeel van Red Bull Racing. "De Mercedessen gingen op het rechte stuk 12 kilometer per uur sneller, dus daar kunnen we weinig tegen beginnen", schetst Verstappen het probleem.

Max Verstappen rijdt langs zijn eigen tribune in Oostenrijk

"Het neemt niet weg dat het een bijzondere baan is", zegt Tom Coronel. De ervaren coureur die uitkomt in het WK voor toerwagens heeft vaak in Spielberg geracet.

"Het is uniek en er ligt veel autosporthistorie. Op zich is het jammer dat de scherpe randjes eraf zijn doordat de blikjesfabrikant er zoveel centjes in heeft gestoken. Vroeger was het primitiever. Ruiger, met meer snelle doordraaiers."

Vooral het hoogteverschil op de Ring is volgens Coronel indrukwekkend. "Omhoog remmen is altijd spannend. Dan vergaloppeer je je nog wel eens. Dat werkt zo: een stem in je hoofd zegt dat het kan, je weet dat het niet kan en dan doe je het toch. Zo ga je net over de limiet heen en dat loopt altijd verkeerd af."

Ook Coronel hoopt op nattigheid. "Als het hier regent, is het meteen moessonachtig: ongehoorde stortbuien. De race moet vooral niet voorspelbaar zijn, dus laat het maar hozen. Dat vergroot de kansen van Max."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl