Uitzendkracht kan huis kopen met verklaring van uitzendbureau

Aangepast
ANP

Uitzendkrachten die langer dan een jaar via een uitzendbureau werken, kunnen voortaan makkelijker een huis kopen. Ze kunnen daarvoor bij hun uitzendbureau een zogeheten perspectiefverklaring aanvragen. Daarmee kunnen ze naar hypotheekverstrekkers stappen om een hypotheek aan te vragen.

Om een hypotheek te krijgen moet je nu vaak een vast contract hebben, of als flexwerker of zzp'er je inkomen van de afgelopen drie jaar overleggen. Uitzendbureau Randstad werkt al een aantal jaren met een perspectiefverklaring, waarin de uitzendorganisatie een soort analyse maakt van je toekomstige inzetbaarheid en baankansen.

Hoe werkt de perspectiefverklaring?

De perspectiefverklaring gaat over de toekomstige mogelijkheden van de flexkracht om een inkomen te vergaren. De verklaring is gebaseerd op een analyse van de arbeidsmarktpositie van de aanvrager. Daarnaast hechten geldverstrekkers ook belang aan het eigen oordeel van uitzendbureaus over de (toekomstige) inzetbaarheid van de uitzendkracht.

Daartoe behoort onder andere een kritische blik op het cv, werkervaring, referenties, eerdere beoordelingen en persoonlijke gesprekken. Uitzendkrachten moeten minimaal een jaar via één en hetzelfde uitzendbureau aan het werk zijn om een beroep te kunnen doen op de perspectiefverklaring.

Nu gaan ook andere uitzendbureaus zulke perspectiefverklaringen afgeven. Er werken zo'n 275.000 mensen langer dan een jaar bij uitzendbureaus.

Er is een speciale stichting opgericht die de kwaliteit van de perspectiefverklaringen in de gaten houdt. In die stichting zitten hypotheekverstrekkers, uitzendbureaus, consumentenorganisatie en het Waarborgfonds Eigen Woningen, de organisatie achter de Nationale Hypotheek Garantie.

Het is niet zo dat iemand met een perspectiefverklaring gegarandeerd een hypotheek krijgt. Banken blijven ook naar andere individuele omstandigheden kijken, zoals of er sprake is van schulden.

In de NOS op 3 special Kijken, Kijken, Niet Kunnen Kopen duik je dieper in de problemen en oplossingen op de huizenmarkt:

Kijken kijken, niet kunnen kopen

STER Reclame