'De bus is vijftien keer veiliger dan de auto'
In Duitsland verongelukte vandaag een een touringcar, een maand geleden botste een bus met Nederlandse schoolkinderen in Frankrijk op een vrachtwagen. Berichten over ongelukken met bussen halen al snel de media. Dat roept de vraag op: hoe veilig is het reizen per bus of touringcar?
"Voor reizigers is het risico om te overlijden bij een ongeval veel kleiner wanneer ze een afstand per bus afleggen dan wanneer ze eenzelfde afstand per auto afleggen." Dat schrijven onderzoekers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een vorig jaar verschenen rapport.
"Een bus of touringcar is vijftien keer veiliger dan een auto, als je naar het dodental kijkt", zegt woordvoerder Patrick Rugebregt van de SWOV. "Wat gewonden betreft is een bus zelfs zeventien keer veiliger."
Dat geldt overigens alleen voor de passagiers in de bus. Een automobilist is juist extra kwetsbaar bij een botsing met een bus.
Veiligheidseisen
Er zijn speciale constructierichtlijnen voor het chassis van een bus. Zo moet een bus een constructie hebben waarmee de vorm van de bus bij een ongeluk beschermd blijft.
Moderne bussen hebben bovendien een antiblokkeersysteem en een stabiliteitssysteem, net als personenauto's. En passagiers zijn sinds 1991 verplicht om in de bus een heupgordel te dragen.
Bussen worden jaarlijks gekeurd, net als de apk voor auto's. Daarnaast zijn ongeveer honderd vervoersbedrijven aangesloten bij de Stichting Keumerk Touingcarbedrijf. "Het keurmerk stelt strenge eisen aan materieel, procedures, opleidingen en techniek", zegt Carlo Cahn, secretaris busvervoer van Koninklijk Nederlands Vervoer. "Het biedt een extra garantie als het gaat om veiligheid."
Meer passagiers
Uit cijfers van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) blijkt dat er de afgelopen jaren telkens iets meer mensen met een touringcar op reis gingen. In 2015 waren er ongeveer 3500 Nederlandse touringcars op de weg en die reden gemiddeld 70.000 kilometer per bus. Veel meer dan een gemiddelde auto.
De bussen worden steeds veiliger en er gebeuren minder ongelukken, ook in buurlanden zoals Duitsland. Toch is er een factor die zich moeilijk in cijfers laat vangen en die ook meespeelt qua veiligheid. Uit een rondgang van de NOS een jaar geleden onder 180 Nederlandse chauffeurs blijkt dat de helft van hen zich regelmatig zeer vermoeid voelde.
Vermoeidheid
Vooral in het hoogseizoen maken touringcarchauffeurs lange werkdagen. "Internationale lijndiensten en goedkope dagtochten naar steden als Parijs en Berlijn gelden als de grootste risicofactor", meldt de vakcentrale FNV. Met name files veroorzaken een onverwachte verlenging van de busrit en dus een extra belasting voor de chauffeur.